Laptop gekregen, maar kwart van middelbare scholieren moet die op school laten: “Die leerlingen dreigen digitaal uit de boot te vallen”
Hoewel de beschikbaarheid van digitale toestellen voor zowel leraren als leerlingen toeneemt, mag een kwart van de leerlingen uit het secundair onderwijs een schoollaptop ’s avonds niet mee naar huis nemen. Dat blijkt uit een bevraging van de Onderwijsinspectie bij 7.500 directeurs, leraren, leerlingen en ouders die eind vorig schooljaar werd afgenomen.
Tijdens de coronacrisis werd duidelijk dat het Vlaamse onderwijs een achterstand had op het vlak van digitalisering. De Vlaamse overheid maakte daarom een half miljard vrij voor investeringen in onder meer ICT-beleid, digitale leermiddelen, opleidingen en ICT-toestellen.
Pijnpunten
Halverwege de uitrol van die ‘Digisprong’ heeft een ruime meerderheid van de scholen naar eigen zeggen een visie op ICT die afgestemd is op de context en input van de school. Desondanks duiken er hier en daar nog wat pijnpunten op. Zo geven heel wat scholen aan niet altijd over een doeltreffende strategie te beschikken om die digitale visie te realiseren. Ook voor ouders is het niet altijd duidelijk op welke wijze hun kind digitale toestellen in de klas gebruikt.
Hoewel meer dan de helft van de leerlingen in het secundair onderwijs over een eigen digitaal toestel beschikt, blijkt uit de bevraging dat dit lang niet voor alle leerlingen het geval is. Zij krijgen in principe een laptop van de school, maar bijna drie op de tien leerlingen (27,6%) geven aan dat het toestel op school moet blijven. Dat betekent dus dat die leerlingen geen huiswerk kunnen maken op de laptop die ze van school kregen.
Beroepsonderwijs
Opvallend is dat vooral leerlingen uit het beroepsonderwijs de laptop minder mee naar huis mogen nemen. In de derde graad van het secundair onderwijs moet zelfs 62,5% de laptop op school achterlaten. Dat is een probleem, aangezien leerlingen uit het bso thuis ook vaker een toestel moeten delen met andere gezinsleden dan leerlingen uit het aso en tso.
“Die leerlingen dreigen digitaal uit de boot te vallen”, aldus de Onderwijsinspectie. “Ook gezinnen die thuis geen internettoegang hebben, vormen weliswaar de minderheid in deze bevraging, maar zijn wel nog steeds aanwezig. We adviseren dan ook dat scholen in hun ICT-beleid rekening houden met de bestaande verschillen tussen leerlingen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In elke klas zit wel leerling die schoolboeken niet kan betalen
-
98
“Kan moeilijk slecht nieuws verdragen”: afzwaaiende topman onderwijsinspectie haalt uit naar minister Ben Weyts
Lieven Viaene, afzwaaiende topman van de Vlaamse onderwijsinspectie, haalt vrijdag in de kranten van Mediahuis hard uit naar minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De inspectie werd de afgelopen jaren “geremd in het benoemen wat er op het veld niet goed loopt”, lichtte Viaene zijn kritiek toe in ‘De Ochtend’ op VRT Radio 1. -
Financiële ingreep na 15 halve dagen spijbelen: “Het zijn niet kinderen die spijbelen, het zijn ouders die spijbelen”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil financieel ingrijpen als leerlingen in het basisonderwijs meer dan vijftien halve dagen hebben gespijbeld. Dat zei hij donderdag in het parlement na een vraag van Loes Vandromme (CD&V). -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
PREMIUM15
Siebe (18) zit op kot in een rusthuis: “Als mijn vriendin blijft slapen, zijn de andere bewoners extra nieuwsgierig”
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft in het midden van de coronapandemie een rapport achtergehouden dat info bevatte die de veiligheid van leerkrachten en leerlingen in scholen ten goede kon komen. Dat bevestigde de topman van de Onderwijsinspectie vandaag in een interview. HLN reconstrueerde de feiten. Wie gaf de opdracht om niet te publiceren? Waarom? En wat stond er in het rapport? -
67
De Stem van Freya Van den Bossche: “Kinderen van voltijds werkende ouders moeten voorrang krijgen in de kinderopvang”
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerKelly Verlinden
Ralf Gering
Wouter Verhelst
Harmen BROUCKE
Bea Cran