Tijdens de set van Eric Prydz op Tomorrowland dit jaar klapwiekte een hologram van een enorme Chinook-helikopter boven het festivalpubliek. ©  Tomorrowland

PXL Music onderzoekt hoe VR, metaverse of speciale projecties muziekbeleving kunnen opwaarderen

Hasselt -

Genieten we in de toekomst met een VR-bril in onze zetel van een opera? Of zullen we als digitaal gamepersonage in een 3D-wereld kijken hoe onze favoriete artiest optreedt? De hogescholen PXL en Howest gaan twee jaar lang onderzoeken welke technologische snufjes de muziekbeleving in de toekomst kunnen pimpen.

Roel Damiaans

Het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen (VLAIO) heeft een subsidie van 480.000 euro goedgekeurd voor het project ‘Virtuele Muziekbeleving in de Metaverse’. PXL Music gaat daarvoor twee jaar lang samenwerken met de afdeling Digital Arts & Entertainment van de West-Vlaamse hogeschool Howest.

Een optreden van popzangeres Ariane Grande (midden) in de populaire game Fortnite vorig jaar. © rr

LEES OOK. Zo ziet première van nieuwste ABBA-show met zingende hologrammen eruit

Wie vandaag naar een concert gaat, merkt dat het visuele spektakel een steeds grotere rol speelt. “We vinden niks uit, maar we gaan een staalkaart maken van wat er vandaag allemaal bestaat aan technologie die de muziekbeleving kan upgraden. Na twee jaar willen we een handleiding aanbieden voor iedereen in de muziekwereld die wil experimenteren met virtual reality, augmented reality, 3D-werelden, metaverse of speciale projecties. En alles wat daartussen bestaat”, zegt Brecht De Man, onderzoekshoofd voor het expertisecentrum PXL Music Research.

Brecht De Man, onderzoekshoofd van PXL Music Research. ©  PXL

Ver-van-mijn-bedshow

De spelwereld van de populaire shootergame Fortnite vormde al meermaals het decor voor concerten van dj Marshmello, rapper Travis Scott en popzangeres Ariane Grande. Ook in de online gamewerelden van Minecraft en Roblox (Royal Blood en Lil Nas X) waren er al optredens te bewonderen. “Tijdens de coronaperiode is er veel geëxperimenteerd, maar het gimmickgehalte lag vrij hoog. De geluidskwaliteit was bijvoorbeeld geen prioriteit. En voor veel artiesten, concertzalen of organisatoren blijven die nieuwe technologieën nog een ver-van-mijn-bedshow. Toch liggen er vele kansen”, zegt De Man. “De meesten denken dat het alleen is weggelegd voor de grote artiesten op aarde. Wij willen aantonen dat dit niet zo hoeft te zijn en dat er voor elk budget dingen mogelijk zijn.”

Het Britse rockduo Royal Blood tijdens hun concert in Roblox. ©  RR

Kosten

De onderzoekers hebben nu al een begeleidingsgroep samengesteld van twintig verschillende partners uit het brede muziekveld: van bekende orkesten (Brussels Philharmonic, Anima Eterna), concertzalen (Ancienne Belgique, De Vooruit), festivals (Absolutely Free Festival, Alcatraz) tot technologische partners zoals Luminex uit Genk, Amptec uit Bilzen of blockchainbedrijf Venly.io. “Ik geloof dat het belangrijk is om veel spelers samen te brengen. En dat we na twee jaar een kennisplatform kunnen zijn, dat we artiesten kunnen vertellen wat de kosten zijn die erbij komen kijken. Heeft het bijvoorbeeld zin dat ze via motioncapturingtechnologie een digitale kopie van zichzelf maken of kan het eenvoudiger? Het moeten niet altijd state-of-the-artproducties zijn, iets doen in een spelwereld van Minecraft is bijvoorbeeld vrij laagdrempelig.”

Een holografische hand strekt zich uit boven het publiek van Tomorrowland 2022. ©  Tomorrowland

Onderdompelen

En hoe zal de muziekliefhebber dit uiteindelijk allemaal ervaren? “Stel dat je om de een of andere reden niet naar een metalfestival durft, dan kan je toch van de ervaring genieten via een VR-bril. Of operahuizen zouden een jonger publiek kunnen aanboren door de voorstelling via digitale aanpassingen frisser te maken. We willen ook artiesten helpen die tijdens hun optreden iets interactief of immersive willen doen. Met dat laatste bedoel ik dat de concertganger een onderdompelende ervaring heeft. Hoe? Bijvoorbeeld door extra luidsprekers toe te voegen waardoor de luisteraar het geluid langs alle kanten hoort. Maar het kan ook visueel door speciale projecties, denk maar aan ABBA Voyage, de show waarbij avatars de echte groepsleden vervingen”, aldus De Man.

Tijdens ABBA Voyage krijgt het publiek via computersimulaties een show van de groep tijdens hun hoogdagen. Volgens recensenten waren de digitale personages bijna niet te onderscheiden van echte personen.  ©  RR

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer