Even swipen tijdens het rijden kan je 174 euro kosten: experts geven advies om je smartphone veilig te gebruiken in de auto
Twee procent van de tijd rijden we met onze gsm in de hand, zo blijkt uit onderzoek. Nochtans bedraagt de boete voor smartphonegebruik achter het stuur al 174 euro, zelfs als je het toestel gewoon vasthoudt zonder het te gebruiken. Maar hoe gebruik je dan best je smartphone in de wagen? “Laat je gsm zeker niet rondslingeren op de passagierszetel of je schoot”, zeggen professor verkeerskunde Tom Brijs (UHasselt) en Stef Willems van Vias, die enkele veilige opties geven.
Oorspronkelijk beging je als bestuurder enkel een overtreding als je jouw smartphone gebruikt terwijl je die in de hand houdt, maar intussen is het aantal strafbare handelingen uitgebreid. Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid Vias is dat een logische zaak, aangezien in België jaarlijks 50 doden en 2.500 gewonden vallen bij ongevallen die werden veroorzaakt door het gebruik van de smartphone. “En dat is een voorzichtige schatting”, zegt Stef Willems.
Zo volstaat het om een toestel gewoon vast te houden, zelfs zonder het te gebruiken. Als het toestel op je schoot, dashboard of passagierszetel ligt, riskeer je eveneens een boete bij het gebruik ervan. Simpel voorbeeld: je gsm op schoot houden en als gps gebruiken, geldt als overtreding. Als de auto stilstaat of geparkeerd is, mag je je smartphone wel gebruiken – maar niet als je voor een rood licht staat.
Veilig je gsm gebruiken
Een algemeen verbod om je smartphone te gebruiken, komt er voor de duidelijkheid niet. Hoe je dan het best je gsm gebruikt? In de modernere wagens doe je dat via Carplay (iOS) of AndroidAuto (Android). Zo koppel je de smartphone aan het multimediasysteem. Vanaf dat moment kun je navigeren, bellen, muziek luisteren, berichten versturen en ontvangen vanuit je auto. Zonder dat je de smartphone aanraakt.
Beschikt je voertuig niet over die technologie? Dan is je toestel aansluiten op de wagen via bluetooth de beste optie. Zo bel je handsfree. Heb je een oude wagen zonder ingebouwd bluetoothsysteem? Dan kan je een handsfree carkit kopen. Die bevestig je aan de zonneklep, waardoor je alsnog handenvrij kan communiceren.
Zijn er nog tips? Jazeker. “We zien steeds vaker dat de smartphone fungeert als navigatiesysteem. Op zich geen probleem, op voorwaarde dat je het toestel op een correcte manier vastmaakt aan de voorruit of het dashboard. Laat je gsm dus zeker niet rondslingeren op de passagierszetel of je schoot”, zegt professor Tom Brijs, verkeersdeskundige aan de UHasselt.
Stef Willems treedt de professor bij. “Belangrijk daarbij is om je route vóór vertrek in te stellen. Zo vermijd je afleiding tijdens het rijden. Wil je de bestemming wijzigen, ga dan even aan de kant van de weg staan.”
Niet storen
“Dat de verleiding aanwezig is om toch even snel een melding op social media of je mails te checken, is jammer genoeg bewezen”, gaat Stef Willems verder. “Mijn beste advies is: zet je smartphone op ‘niet storen’. De meeste moderne toestellen beschikken over die functie. De inkomende oproepen en berichten worden geblokkeerd, zodat je in alle rust kan rijden.”
Het is zelfs mogelijk om automatisch een berichtje terug te sturen met de melding dat je achter het stuur zit. Stef Willems: “En moet je tóch absoluut bereikbaar zijn voor iemand, denk aan je zwangere vrouw, dan kan je instellen dat die persoon je wél kan bereiken. Maar ook daar geldt: houd de gesprekken kort. Voor lange gesprekken zet je de wagen best aan de kant.” En snel even je smartphone checken in de file? Zelfs dat leidt tot gevaarlijke situaties, stelt Stef Willems. “Het vergroot de kans op een kop-staartaanrijding.”
300 boetes per dag
Het Belgisch verkeersinstituut Vias vindt de verstrengde wetgeving logisch. Vorig jaar werden 107.686 bestuurders geverbaliseerd voor een inbreuk op de wet rond gsm-gebruik achter het stuur. Dat zijn er bijna 300 per dag. “In een ideaal scenario gaat de gsm uit eenmaal je in de wagen stapt. Maar we moeten niet naïef zijn: dat is niet realistisch”, zegt Stef Willems van Vias. “Alleen vergeten mensen te gemakkelijk dat handsfree bellen óók afleidend is. Je hebt minder aandacht voor het verkeer, de reactiesnelheid daalt én je kijkt minder in de spiegels.”
Enkel risico beperken mogelijk
Professor Tom Brijs, verkeersdeskundige aan de UHasselt, treedt Willems bij. “Veilig gsm’en achter het stuur bestaat niet”, stelt hij duidelijk. “Je kan als bestuurder enkel het risico beperken. Akkoord, de wet laat toe om handsfree te bellen, maar mentaal ben je op dat moment niet betrokken bij wat er op de weg gebeurt. Zeker niet als het om belangrijke gesprekken gaat.”
50 doden en 2.500 gewonden
Hoeveel ongevallen er precies gebeuren die rechtstreeks het gevolg zijn van de smartphone, is moeilijk in te schatten. “Bewijs maar eens dat iemand op z’n gsm bezig was vlak voor een ongeval”, duidt Willems. “Behalve als de bestuurder het zelf toegeeft, is dat vooralsnog moeilijk te achterhalen.” Maar de prognoses zijn duidelijk. Volgens het Belgisch Verkeersinstituut vallen er jaarlijks 50 doden en 2.500 gewonden op Belgische wegen door het gebruik van de gsm.
Veilig gsm’en achter het stuur kan eenvoudigweg niet. Is je smartphone wegstoppen geen optie, stel dan alles op voorhand in en beperk de risico’s
“En dat is een voorzichtige schatting”, klinkt het. “Eigenlijk is het simpel: zet je gsm af, op niet storen of leg hem buiten handbereik. Want de verleiding om snel even te kijken, is er gewoon.” Ter duiding: een sms sturen of lezen verzesvoudigt de kans op een ongeval, wie een nummer intoetst op zijn toestel heeft zelfs twaalf keer meer kans.
Professor Tom Brijs besluit met een duidelijke boodschap. “Zoals ik al zei kan veilig gsm’en achter het stuur eenvoudigweg niet. Is je smartphone wegstoppen geen optie, stel dan alles op voorhand in en beperk de risico’s. Net zoals het een automatisme is om voor vertrek je gordel aan te doen. Tijdens het rijden heb je 100% focus nodig.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Uw smartphone als gps op de schoot? Dan riskeert u vanaf volgend jaar 174 euro boete
Het federaal parlement pakt uit met strengere regels en een hogere boete om het gebruik van de smartphone achter het stuur in te dammen. Vanaf vanaf volgend jaar wordt gebruik achter het stuur ook beschouwd als een overtreding van de derde graad, waarbij je iemand rechtstreeks in gevaar brengt. Daardoor stijgt de boete van 116 euro naar 174 euro. -
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij een brand bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Independer
Zwaardere boetes voor smartphonegebruik achter het stuur: wat zegt je verzekering?