In 2021 gemiddeld 131 meldingen per dag over misleiding, fraude of oplichting

Misleiding, fraude en oplichting, vooral via het internet, blijft een groot probleem in België. Vorig jaar kreeg de federale overheidsdienst Economie 47.917 meldingen hierover binnen of gemiddeld meer dan 131 per dag.

Het gaat om het op een na grootste aantal ooit, na het uitzonderlijke coronajaar 2020 met meer dan 55.000 meldingen. Tegenover 2019 zijn het er bijna 5.000 meer. Sinds de start van het meldpunt in 2016 gaat het om een verdubbeling.

Vooral online blijft de Belg kwetsbaar. Sinds de coronapandemie steeg het aantal onlineaankopen in ons land aanzienlijk, wat dan weer leidde tot een significante stijging van het aantal meldingen van fraude bij e-commerce of online-oplichting. 

Meer dan de helft van het aantal meldingen in 2021 (28.032) hield verband met phishing of valse websites. Daarnaast meldden 11.583 burgers problemen met bedrijven die klanten proberen binnen te halen. 9.693 meldingen daarvan gingen over het niet naleven van de 'Bel-me-niet-meer-lijst'. De top 3 wordt vervolledigd door meldingen van problemen met het uitvoeren van contracten (6.170). Moeilijkheden bij de levering van bestelde goederen en bij het toekennen van een garantie vallen onder die laatste categorie.

De Economische Inspectie voerde naar aanleiding van de klachten 26.180 controles uit in 2021. In iets meer dan een derde (36 procent) van de gevallen werd een inbreuk vastgesteld. Die leidden uiteindelijk tot 7.017 waarschuwingen en 1.781 processen-verbaal. Overtredingen tegen de consumentenbescherming werden het meeste vastgesteld, gevolg door inbreuken tegen de coronacrisismaatregelen en tegen de verplichtingen rond bedrijfsvoering.

Belang van meldingen

Opvallend is dat staatssecretaris voor Consumentenbelangen Eva De Bleeker (Open VLD) in haar beleid ook greenwashing als nieuwe prioriteit stelt. Dat zijn valse en misleidende groene claims die ondernemingen gebruiken om consumenten te overtuigen. "De consument moet met een gerust hart kunnen winkelen of contracten kunnen afsluiten", vertelt ze in een persbericht.

Daarnaast wijst de staatssecretaris op het belang van meldingen. Die lossen de persoonlijke situatie van de melder niet op, klinkt het bij FOD Economie. "Wel krijgt hij/zij op basis van concrete vragen een onmiddellijk antwoord op het probleem, met een advies of een verwijzing naar de bevoegde instantie die kan ondersteunen. De FOD Economie gebruikt die meldingen om de kern van het bedrog aan te pakken, de overtreder te sanctioneren en nieuwe slachtoffers te voorkomen. Daarnaast bieden de meldingen de nodige informatie om andere consumenten te waarschuwen zodat ze niet in de val trappen."

Meest gelezen