Op de Battelsesteenweg geldt vandaag nog een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur voor alle verkeer. ©  Dirk Vertommen

Proefproject op Battelsesteenweg in Mechelen laat vrachtverkeer opvallend trager rijden

Mechelen -

Er is een proefproject in de maak om vrachtwagens en uitzonderlijk transport op de Battelsesteenweg in Mechelen maximum dertig kilometer per uur te laten rijden. Het idee komt van gemeenteraadslid Fabienne Blavier (Vld-Groen-m+).

Sven Van Haezendonck

Op de Battelsesteenweg geldt vandaag nog een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur. Al is er in de buurt van basisschool De Spreeuwen wel een zone 30, en net daar zit volgens Blavier het probleem. “Vrachtwagens die van Battelbrug komen en vijftig kilometer per uur rijden - en soms ook meer - moeten ze voor De Spreeuwen remmen. Lees: hun remmen toeslaan omdat daar een beperking van dertig kilometer per uur geldt”, legt het raadslid uit.

Remmen doen vrachtwagenchauffeurs volgens Fabienne Blavier, die in de buurt woont, ook niet altijd. “Omdat dit gevaarlijk kan zijn voor de zwaar geladen voertuigen. Vrachtwagens hebben ook een langere remafstand dan personenwagens”, zegt ze.

LEES OOK. Op ronde met team achter werken op vesten in Mechelen: “Het is zeker niet onze bedoeling om mensen te frustreren”

“Leefbaarheid verhogen”

Daarom lanceerde Blavier op de jongste gemeenteraad een voorstel om de maximumsnelheid op heel de steenweg terug te brengen tot dertig kilometer per uur. “Om de leefbaarheid te verhogen, de verkeersveiligheid te garanderen en de geluidsoverlast te beperken” vertelt het gemeenteraadslid.

Het is wel belangrijk dat er vrachtverkeer mogelijk blijft op de Battelsesteenweg, want het is een van de weinige invalswegen die door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aangeduid is als doorgangsweg en als toegangsweg naar de stad. Dat mag namelijk niet over het Battelcomplex.

“Met het huidige systeem van ANPR-camera’s kunnen we vracht- en bestelwagens niet onderscheiden van personenwagens. Zij registreren enkel nummerplaten, maar een nieuwe type camera’s herkent wel silhouetten van voertuigen. Die laten dus toe wat collega Blavier voorstelt”, reageert burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+).

Nieuwe camera’s

Inhoudelijk heeft hij het voorstel al afgetoetst met de politie en de dienst Mobiliteit. “We hebben de nieuwe camera’s besteld. Die gaan we ook gebruiken op de Battelsesteenweg. Met een proefproject kunnen we bij zwaar vrachtverkeer een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur afdwingen, terwijl dat voor personen- en bestelwagens nog altijd vijftig kilometer per uur is”, vertelt de burgemeester.

Fabienne Blavier kijkt alvast uit naar het proefproject. “Laten we hopen dat het proefproject voor een positieve evolutie zorgt en op termijn misschien nog voor nog een aantal grote wegen in de stad”, stelt ze.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Blikvangers Mechelen