Na topzomer: Brussels Airlines gaat coronasteun al tegen eind dit jaar terugbetalen en dat is veel vroeger dan voorzien

Tegen eind dit jaar gaat Brussels Airlines de noodlening terugbetalen die het in België had gekregen om de coronacrisis door te komen. Dat is veel vroeger dan de afgesproken deadline, in 2026. Afgelopen zomer was -ondanks een staking- financieel een topperiode voor de luchtvaartmaatschappij. In 2023 krijgt het bedrijf 4 extra vliegtuigen en zal er extra personeel worden aangeworven.

"Het gaat niet goed met Brussels Airlines", die woorden zijn afgelopen jaren regelmatig gevallen. In de pers, maar waarschijnlijk ook op het hoofdkantoor van de Lufthansa Groep, het bedrijf dat eigenaar is van de Belgische luchtvaartmaatschappij. Zelfs voor de coronacrisis kon Brussels Airlines maar moeilijk winst maken. Een besparingsprogramma "reboot" moest daar verandering in brengen. 

Tijdens de coronacrisis werd het nog moeilijker. In de lente van 2020 hebben alle vliegtuigen van de maatschappij een tijdje aan de grond gestaan. Besparingsprogramma "reboot" werd fors versterkt naar "reboot plus", een plan waarbij duizend personeelsleden moesten vertrekken en de vloot met 10 vliegtuigen werd verkleind. Een lening van de overheid van 290 miljoen euro moest Brussels Airlines overeind houden.

Zomer 2022 was sterkste kwartaal ooit

Dit jaar ligt de coronacrisis nog niet helemaal achter ons, dat heeft Brussels Airlines zeker nog gevoeld tijdens de eerste maanden van het jaar. Van januari tot juni maakte Brussels Airlines een verlies van 89 miljoen euro. Maar afgelopen zomer was dan weer een topperiode voor het bedrijf. In de maanden juli, augustus en september kon Brussels Airlines 51 miljoen euro operationele winst maken. "Dit is ons sterkste kwartaal ooit", zegt Financieel directeur Nina Oewerdieck van Brussels Airlines.

Brussels Airlines heeft er ook vertrouwen in dat het winstgevend kan blijven. "Ons bedrijf heeft laten zien dat het winstgevend kan vliegen, zelfs in de huidige uitdagende economische realiteit", zegt Oewerdieck. "We hebben bewezen dat we het tij kunnen keren en ik ben ervan overtuigd dat we van onze toekomst een succes kunnen maken." Door de slechte resultaten in het begin van het jaar zal Brussels Airlines in 2022 nog niet winstgevend zijn. "Maar winst ligt binnen handbereik", klinkt het.

We hebben bewezen dat we het tij kunnen keren
Nina Oewerdieck, financieel directeur

BEKIJK - Blije gezichten aan de top bij Brussels Airllines:

Videospeler inladen...

En dus is het boter bij de vis bij Brussels Airlines. Volgend jaar krijgt de luchtvaartmaatschappij 4 extra vliegtuigen voor vluchten op de korte en middellange afstand. Er zullen dus extra bestemmingen (voornamelijk binnen Europa) bij komen in het netwerk. Meer details daarover worden binnenkort bekendgemaakt.

Overheidslening wordt terugbetaald

Tegen eind dit jaar wil Brussels Airlines de overheidslening terugbetalen die het bedrijf kreeg tijdens de coronacrisis. Ook moederbedrijf Lufthansa en andere luchtvaartmaatschappijen uit de Lufthansa Groep zoals Swiss hebben dat ondertussen al gedaan. In ruil voor het overheidsgeld mochten bij Brussels Airlines twee leden van de raad van bestuur aangeduid worden door de regering. Het is niet duidelijk of zij voorlopig nog in de raad van bestuur zullen blijven.

Afgelopen zomer was er ook een sociaal conflict bij Brussels Airlines, in juni heeft het personeel zelfs drie dagen gestaakt. Over de onderhandelingen zegt de directie nu uit te kijken naar een "positieve samenwerking" met de sociale partners.

BEKIJK - "Hoop doet leven", Riadh Bahri over de toekomst van Brussels Arlines:

Videospeler inladen...

Meest gelezen