Canva

Bloementelers verkopen chrysanten noodgedwongen tegen lage prijs: "Oneerlijke concurrentie met supermarkten, terwijl onze chrysanten veel mooier zijn"

Bloementelers verkopen hun chrysanten noodgedwongen tegen lage prijzen door oneerlijke concurrentie met grootwarenhuizen. Chrysanten zijn nauwelijks duurder geworden, terwijl de prijzen van potgrond en plastic gestegen zijn en ook het transport van de bloemen meer kost. Ella De Neve van een bloemen- en plantenkwekerij in Meise reageert: "Onze chrysanten worden met veel meer liefde gekweekt dan die van de supermarkt".

"We merken dat grootwarenhuizen hun chrysanten verkopen tegen ongeziene dumpingprijzen. Die supermarkten hadden hun prijzen misschien al vastgelegd vóór ze rekening konden houden met de stijgende productiekosten. Wat de reden ook is, die lage prijzen in de supermarkt beïnvloeden de rest van de markt", legt Ella De Neve van bloemen- en plantenkwekerij Van Doorslaer uit bij Radio2 in Vlaams-Brabant en Brussel.

Ella vertelt dat de tuincentra de concurrentie met de supermarkten op die manier niet meer aankunnen: "De kwekers kunnen met zo'n lage prijzen niet overleven. Een hogere prijs is eigenlijk een eerlijkere prijs." 

Ook bij andere kwekers weerklinkt dezelfde boodschap. De scherpe aanbiedingen in de supermarkten zijn niet realistisch, zegt Annemie Picarelli van bloemisterij Hendrix in Peer: "We moeten voor onszelf opkomen en er zou een reglementering moeten komen over de bodemprijs." 

Gunther De Somviele van De Somviele - Wauters Bloemen & Planten uit Sleidinge beaamt die stelling: "Sommige kwekers blijven tegen een lage prijs kweken, en dan volgt de rest noodgedwongen". Nochtans zijn de productiekosten wel gestegen. "De potgrond, het plastic of de stekjes zelf zijn duurder geworden, maar de prijs is dezelfde als die van 20 jaar geleden", aldus Gunther.

BEKIJK - "Die zijn gepast!", zegt bloemenkweker De Somviele uit Sleidinge:

Videospeler inladen...

Betere kwaliteit

De tuincentra proberen wel een verschil te maken op het vlak van kwaliteit, zegt Ella: "We verkopen dikkere, goedgevulde chrysanten. Ze krijgen bij ons de juiste verzorging: genoeg water en veel licht. Een chrysant in de supermarkt staat maar wat in de rekken te staan. Onze chrysanten worden met liefde gekweekt". Ook Annemie deelt die mening: "Een chrysant hoort gewoon niet thuis in de supermarkt!"

Meest gelezen