Enkele weken geleden verhuisde het verdeelcentrum van bpost van de Gemeenteplaats in Brecht naar Rijkevorsel. Toen zijn de problemen begonnen.  © Elke Lamens

Na verhuizing bpost naar Rijkevorsel loopt postbedeling in Brecht in het honderd, bpost excuseert zich

Brecht, Rijkevorsel -

Sinds het verdeelcentrum van bpost enkele weken geleden verhuisde van Brecht naar Rijkevorsel, loopt de postbedeling mank. Kranten worden niet meer dagelijks bezorgd en facturen komen te laat. Bpost erkent het probleem en wijst naar het personeelstekort.

“Ik ben zeer tevreden over de postbodes en over de directeur van het kantoor in Brecht, maar de postbedeling loopt volledig in het honderd”, reageert Brechtenaar Marc Mathé. “In één week ontvingen wij maar één keer post. De krant krijgen we niet meer elke dag en minstens vier tijdschriften ontbreken, sommige zijn sinds de reorganisatie zelfs nooit tijdig bezorgd.”

Hij somt nog enkele problemen op: “Brieven blijven gemiddeld tien à twaalf dagen onderweg, facturen worden zó laattijdig bezorgd dat we ze nauwelijks tijdig kunnen betalen, en bij reclamefolders is de periode om met korting aan te kopen bijna verstreken tegen dat die in onze brievenbus belanden.”

Personeelstekort

Bpost erkent het probleem. “Ik begrijp de bezorgdheden en de ontevredenheid van sommige inwoners. Er is inderdaad een reorganisatie gebeurd in de regio. Verschillende mailcenters zijn naar Rijkevorsel verhuisd”, schetst bpost-woordvoerder Veerle Van Mierlo de situatie.

“Gezien de snel veranderende markt, met snel verminderende brievenpost en stijgende pakjesvolumes, moeten wij in heel het land onze manier van werken aanpassen en efficiënter maken.”

Heel wat Brechtse postbodes zagen de verhuizing naar Rijkevorsel niet zitten. Op termijn sluiten hier ook de loketten. bpost zoekt alternatieve locatie hiervoor. © Elke Lamens

“De verhuizing naar Rijkevorsel gaat gepaard met een groter personeelsverloop dan normaal”, bekent Van Mierlo. “Een aantal postbodes zag de overstap niet zitten en zocht een andere functie of verliet het bedrijf. Dat betreuren we. Momenteel werven we op volle snelheid aan. Van mei tot op vandaag hebben we al zo’n 35 stabiele aanwervingen gedaan in de regio.”

Desondanks kampt bpost nog steeds met een personeelstekort. “Hierdoor wordt een klein aantal postrondes niet bediend en geraakt de gewone post niet elke dag overal uitgereikt. Er wordt wel dagelijks prioriteit gegeven aan het uitreiken van pakjes en aangetekende zendingen.”

Van Mierlo benadrukt dat bpost “er alles aan doet om zoveel mogelijk diensten correct te verlenen én extra mensen te rekruteren. We excuseren ons bij de inwoners wanneer zij hun post of krant te laat krijgen. Er is licht aan het eind van de tunnel.” (ella)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER