Waarom hangen er steeds minder dode insecten op je voorruit?
Nog niet zo lang geleden vormde de voorkant van elke auto het kerkhof vol vliegen, muggen en andere vliegende insecten. De laatste jaren lijkt het echter alsof deze dieren veel minder vaak tegen auto's botsen. Hoe komt dat?
De belangrijkste reden waarom je jouw autoruit minder vaak van dode insecten hoeft te ontdoen, is dat er waarneembaar minder insecten zijn. Anders Pape Moller, een Deense bioloog, gebruikt vliegenspatten op auto's al tientallen jaren om insectenpopulaties in te schatten. Afgaande op zijn gegevens daalde het aantal insecten tussen 1996 en 2017 met 80 procent op de ene route en met 97 procent op de andere.
Omdat het moeilijk is om een betrouwbare, nauwkeurige telling van insectenpopulaties te krijgen, betekent dat niet noodzakelijk dat het totale aantal insecten met 80 tot 97 procent is gedaald. Dus ging de Amerikaanse krant The Washington Post op zoek naar autogerelateerde oorzaken. Zou het misschien kunnen dat meer aerodynamische voertuigen zorgen voor minder dode vliegen omdat die eerder van de auto wegkaatsen in plaats van ertegen te pletter te vliegen?
Naast een afname van de insectenpopulaties is het aantal maandelijks afgelegde voertuigkilometers voortdurend toegenomen.
Betere aerodynamica?
Op het eerste gezicht lijkt die uitleg logisch, maar op basis van de experts met wie ze hebben gesproken, vindt The Washington Post de betere aerodynamica geen belangrijke factor. Om te beginnen vinden veel aerodynamische verbeteringen plaats aan de achterkant van de auto in plaats van aan de voorkant, aldus de krant. Ook zijn er steeds meer SUV's en cross-overs bijgekomen met grotere en meer rechtopstaande voorruiten. En er was een lokaal Brits onderzoek dat zich richtte op insectenspatten op nummerplaten en niet op voorruiten.
Toename van autoverkeer
Uiteindelijk is het fenomeen van de steeds schonere voorruit van moderne auto's behoorlijk gemakkelijk te verklaren. Naast een afname van de insectenpopulaties is het aantal maandelijks afgelegde voertuigkilometers sinds de jaren zeventig in de westerse wereld voortdurend toegenomen. En met meer mensen die in de slipstream van anderen rijden, worden er per auto gemiddeld minder beestjes per autoruit gedood. De toename van het autoverkeer is dus de belangrijkste oorzaak, zo stelt The Washington Post.
Lees ook:
“Deze ruitenreiniger kan je wagen beschadigen”: zo was je je auto wél volgens de regels van de kunst (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Al 500.000 insecten gespot in Vlaanderen, waaronder enkele zeer zeldzame soorten
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
De Volkswagen Passat is een vaste waarde in het autolandschap. Zo’n 34 miljoen exemplaren zijn er al van verkocht. HLN-autospecialist Joost Bolle reed met de nieuwe generatie en deelt voor de afwerking en het rijcomfort minstens een 8/10 uit. “De nieuwe VW Passat moet niet onderdoen voor de grote breaks van Audi of zelfs BMW ”, stelt onze expert. En hij zien ook een bijzondere troef voor gezinnen. -
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld