Europees akkoord om in 2035 te stoppen met verkoop van auto's met verbrandingsmotoren: “Historisch”
Europarlementsleden en de lidstaten van de Europese Unie hebben donderdagavond een akkoord bereikt over Europese wetgeving die voorziet in het einde van de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor tegen 2035. Dat maken de onderhandelaars zelf bekend.
“We zijn net klaar met de onderhandelingen over de CO2-normen voor auto’s. Historisch EU-klimaatbesluit dat de doelstelling van 100 procent emissievrije voertuigen in 2035 definitief bevestigt, met tussentijdse mijlpalen in 2025 en 2030", tweette het Franse Europarlementslid Pascal Canfin, voorzitter van de Milieucommissie van het Europees Parlement. “We hebben een overeenkomst”, tweette ook een woordvoerder van het Tsjechische voorzitterschap van de Raad.
Koolstofneutraliteit tegen 2050
De goedgekeurde tekst baseert zich op een voorstel van de Commissie in juli 2021 en voorziet de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa vanaf 2035 tot nul te reduceren. Dat komt neer op de facto stopzetting van de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in de EU op die datum, evenals van hybrides (benzine-elektrisch), ten gunste van volledig elektrische voertuigen.
Terwijl de auto, het belangrijkste vervoermiddel voor Europeanen, iets minder dan 15 procent van de totale CO2-uitstoot in de EU vertegenwoordigt, moet de nieuwe regelgevingen bijdragen aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen, in het bijzonder koolstofneutraliteit tegen 2050.
“Fit for 55"
Het gaat om het eerste akkoord over een tekst van het Europese klimaatpakket (“Fit for 55"), bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen in de EU tegen 2030 met minstens 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Het verankert de CO2-emissiereductiedoelstelling voor 2030 van -55 procent voor nieuwe auto’s en -50 procent voor nieuwe bestelwagens in vergelijking met 2021.
Ferrari-amendement
Er wordt een afwijking toegestaan aan “niche”-fabrikanten of fabrikanten die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, waardoor ze tot 2036 kunnen worden uitgerust met een verbrandingsmotor. Deze clausule - ook wel het “Ferrari-amendement” genoemd - zal vooral luxemerken ten goede komen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onwaarschijnlijke vriendschap tussen hond Peggy en ekster Molly ruw verstoord door inbeslagname: “We zijn er kapot van”
-
Hof van beroep: “Publicatieverbod Conner Rousseau tegen HLN en VTM NIEUWS was niet gerechtvaardigd”
Het Gentse hof van beroep heeft het publicatieverbod vernietigd dat voormalig Vooruit-voorzitter Conner Rousseau via de rechtbank liet opleggen aan HLN en VTM NIEUWS, na zijn mogelijk racistische uitspraken. Het hof vernietigt zo de beslissing van de kortgedingrechter in Dendermonde, verklaart het derdenverzet van DPG Media gegrond en veroordeelt Rousseau tot de kosten van de zaak. Conner Rousseau zal geen cassatieberoep aantekenen tegen het arrest, laat zijn advocaat weten. -
Dit is het slechtste automerk voor het milieu volgens Greenpeace
Autofabrikanten moeten volgens Greenpeace veel meer doen om de industrie koolstofvrij te maken om de klimaatdoelstellingen te halen, zo concludeert de actiegroep in haar jaarlijkse Environmental Guide. Vooral drie Japanse automerken krijgen ervan langs. -
-
UPDATE.4
Gevangenisvakbonden niet tevreden met maatregelen Van Tigchelt: “Hij heeft alle bruggen opgeblazen”
-
Elektriciteitsfactuur zou 82 euro duurder kunnen worden in 2025: “Compleet onaanvaardbaar”
De elektriciteitsfactuur van een Vlaams gezin zou in 2025 gemiddeld met 82 euro kunnen stijgen door hogere nettarieven voor elektriciteit. Voor aardgas zou er dan weer een daling van het nettarief zijn met gemiddeld 21 euro. Het gaat om voorstellen van de VREG in het kader van de zogenaamde tarriefmethodologie 2025-2028. De Vlaamse energieregulator start vandaag/donderdag de openbare raadpleging op voor die tarieven. Vlaams minister voor Energie Zuhal Demir (N-VA) reageert furieus. -
Polen stuurt militairen naar Frankrijk om Olympische Spelen te helpen beveiligen, ook andere landen sturen militair personeel
Polen gaat militaire versterking sturen naar Frankrijk om de Olympische Spelen in Parijs te helpen beveiligen. Dat heeft de Poolse minister van Defensie, Wladyslaw Kosiniak-Kamysz, donderdag aangekondigd. Na de aanslag in Moskou heeft Frankrijk 4.000 bijkomende militairen in staat van paraatheid gebracht vanwege een aanslagdreiging. -
PREMIUM
Geraak je met een elektrische wagen vlot in Zuid-Frankrijk? “Alle laadplekken waren vol en één Belg blokkeerde parkeerplaats zonder te laden”
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
Mysterie: 3 passagiers spoorloos na busongeval in Leipzig
40 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Van Oosterwijck
JOANNES HOSTE
luc bruyndonckx
Geert Tamsyn
Robert DE REU