Europa hakt knoop over verbrandingsmotoren definitief door, vanaf 2035 verbod op verkoop van diesel- en benzineauto's

De Europese instellingen hebben een akkoord bereikt over het einde van de verkoop van voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor in 2035. Volgens Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gaat het om "een cruciale mijlpaal om de klimaatdoelstellingen voor 2030 te halen".

Tegen 2030 moet de EU haar uitstoot van broeikasgassen met minstens 55 procent naar beneden brengen, om tegen 2050 helemaal klimaatneutraal te worden. Het akkoord is een resultaat van een lange onderhandeling tussen het Europese Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad. De wet moet nu alleen formeel goedgekeurd worden door het Parlement. 

Met dit akkoord komt er een einde aan het tijdperk van fossiele brandstofmotoren in Europa. Nu zijn deze diesel- en benzinewagens nog verantwoordelijk voor ongeveer 15 procent van de Europese broeikasgasuitstoot.

Volgens Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gaat het om een "cruciale mijlpaal om de klimaatdoelstellingen van 2030 te halen". "Het zal een boost geven aan het Europese leiderschap op het gebied van innovatie en industriële ontwikkeling", aldus Von der Leyen.

De goedgekeurde tekst baseert zich op een voorstel van de Commissie in juli 2021 en voorziet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa vanaf 2035 tot nul te reduceren. Dat komt neer op de facto stopzetting van de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's en lichte bedrijfsvoertuigen in de EU op die datum, evenals van hybrides (benzine-elektrisch), ten gunste van volledig elektrische voertuigen.

De nieuwe regelgeving moet bijdragen aan het bereiken van de klimaatdoelstellingen, in het bijzonder koolstofneutraliteit tegen 2050.

Dit is het eerste akkoord over een tekst van het Europese klimaatpakket ("Fit for 55"), bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen in de EU tegen 2030 met minstens 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Het verankert de CO2-emissiereductiedoelstelling voor 2030 van -55 procent voor nieuwe auto's en -50 procent voor nieuwe bestelwagens in vergelijking met 2021.

Er wordt een afwijking toegestaan aan nichefabrikanten of fabrikanten die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, waardoor ze tot 2036 over minder strenge maatregelen kunnen onderhandelen. Deze clausule - ook wel het "Ferrari-amendement" genoemd - zal vooral luxemerken ten goede komen. 

De EU moet ook met een voorstel komen over hoe auto's die op koolstofneutrale brandstoffen rijden, na 2035 verkocht kunnen worden.

BEKIJK - "Wie hopen dat dit een voorbeeld is voor de rest van de wereld", zegt Europees Parlementslid Jan Huitema die het akkoord mee onderhandelde:

Videospeler inladen...

Meest gelezen