65 procent zigzagt in de file: ben je dan sneller of net niet?
De ene vindt het verschrikkelijk irritant, terwijl de andere er een vaste gewoonte van maakt. Constant wisselen van rijstrook heeft in de auto al tot veel discussies geleid. Maar zorgt het er ook effectief voor dat je sneller op je bestemming aankomt? En maakt het je niet extra kwetsbaar voor ongevallen? Wij vroegen raad aan verkeersinstituut VIAS. “Er gebeuren naar schatting zo’n 14.000 ongevallen door van rijstrook te veranderen.”
Voor heel wat autobestuurders is het een sport geworden: zigzaggen door de file. “Uit onderzoek blijkt dat 65 procent van de mensen van rijstrook verandert als de kans zich aandient”, zegt Stef Willems van het verkeersinstituut VIAS. “De meerderheid van de autobestuurders denkt dan ook dat de andere rijstrook sneller vooruit gaat. Dat heeft verschillende redenen. Zo kijken we minder naar links en rechts als we aan het rijden zijn dan wanneer we stilstaan. Ook is het zo dat het sneller gaat om twintig auto’s in te halen dan om door diezelfde twintig ingehaald te worden. Daardoor kan de indruk ontstaan dat er je meer dan twintig auto’s zijn voorbijgereden, omdat het gewoon langer duurt. Kortom, inhalen verschaft kortstondig plezier, ingehaald worden blijkt een slechts traag voorbijgaande kwelling.”
Veroorzaakt het meer ongevallen?
“Het voortdurend wisselen van rijstrook komt de files helemaal niet ten goede”, zegt Stef. “Het heeft ook een negatieve impact op de verkeersveiligheid. Als twee bestuurders op twee verschillende rijstroken tegelijk het manoeuvre willen maken ontstaat er een erg gevaarlijke situatie. Om nog maar te zwijgen over diegenen die de nodige plaats ‘afdwingen’. Bovendien vormen al die manoeuvres ook een gevaar voor de motorrijders die door de file zigzaggen. Volgens een Amerikaans onderzoek zou vier procent van alle ongevallen te wijten zijn aan het veranderen van rijstrook. Als je dat zou vertalen naar een Belgische context, gaat het in ons land om zo’n 14.000 ongevallen. Gelukkig gaat het enkel om materiële schade.”
Als één bestuurder op de vijf regelmatig van strook verandert, verliest de snelweg twee procent van zijn totale capaciteit.
Daarnaast zorgt het gezigzag ook voor langere files. “De auto die zigzagt neemt immers de plaats in van twee wagens en doet zo de capaciteit van de weg afnemen. Bovendien verplicht de uitwijkende bestuurder de andere weggebruikers tot afremmen, wat ook de verkeersdoorstroming verstoort. Het gevolg is dat, naarmate het aantal manoeuvres toeneemt, alle weggebruikers meer tijd verliezen. Men gaat er doorgaans van uit dat een rijstrook 1.800 voertuigen per uur aankan. Voor een rijbaan met twee stroken zijn dat er dus 3.600 per uur. Als één chauffeur op de vijf regelmatig van strook verandert, bijvoorbeeld gedurende tien procent van de tijd, verliest de snelweg twee procent van zijn totale capaciteit en neemt het fileprobleem ook met twee procent toe.”
Het bespaart dus géén tijd?
“Nee, voortdurend veranderen levert geen tijdwinst op.” Dat bevestigt ook mobiliteitsorganisatie VAB. Zij stuurden een week lang twee wagens door de ochtendfile in Antwerpen. De ene auto bleef op hetzelfde rijvak, de andere wisselde wanneer het verkeer op een van de andere rijstroken vlotter ging. Wat bleek? Degene die zigzagde, was gemiddeld 1 minuut en 43 seconden sneller op de bestemming. “Een erg beperkte tijdwinst dus. En het is maar de vraag of die opweegt tegen het risico op ongevallen en de ongemakken en frustraties die je veroorzaakt bij andere weggebruikers.” Als je het jezelf makkelijk wilt maken, blijf je dus maar best gewoon op dezelfde rijstrook rijden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Even swipen tijdens het rijden kan je 174 euro kosten: experts geven advies om je smartphone veilig te gebruiken in de auto
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen