Plaatsen waar zware ongevallen gebeuren met fietsers of voetgangers worden sneller veiliger gemaakt
Het aantal ongevallen waarbij fietsers zwaargewond geraken of overleden, steeg de voorbije vier jaar. Tijdens de eerste zes maanden van 2022 waren er 545 ongevallen. In 2019 waren dat er in dezelfde periode nog 391. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil nu sneller gaan ingrijpen. Door de pv’s meteen op te vragen bij de politie wil ze kleine dingen aan de weg veranderen. “Wanneer er een dodelijk ongeval is gebeurd, willen we aan de hand van het pv meteen met een team ter plaatse gaan om te kijken hoe we snel kunnen bijsturen aan de infrastructuur”, zegt de minister aan VTM Nieuws.
KIJK. Wat denkt deze verkeersexpert van de aangekondigde maatregelen?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Technisch probleem aan bagagesysteem op Brussels Airport opgelost: deel vluchten zonder valiezen vertrokken
Zaventem -
142
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Update
Voorzitter Depraetere: “Vooruit stapt niet in regering als minimumlonen niet stijgen”
“Na deze verkiezingen komen er moeilijke tijden aan, ook budgettair. En moeten er dus moeilijke keuzes gemaakt worden.” Dat zegt Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere op de vooravond van 1 mei, de Dag van de Arbeid. Ook stelt ze voor het minimumloon naar 2.500 euro (bruto) op te trekken. Opvallend: Conner Rousseau tekent present, maar staat niet mee op het podium. Dat blijft voorbehouden aan lijsttrekkers en Gentenaars. -
PREMIUM
“Jongen stop, je gaat mijn kaak breken”: Celine (80) en Jozef (78) worden midden in de nacht thuis brutaal overvallen
Antwerpen, Kapellen
-
UPDATE160
“Media-aandacht ten koste van de leerlingen”: schooldirectie not amused na rel rond Vlaamse Leeuw
Tienen -
UPDATE
Brand in ruwbouw Sky Tower 2: vuur onder controle en geen gewonden
Er is vanochtend brand uitgebroken in Sky Tower 2 in Oostende. Het gaat om een appartementsgebouw in aanbouw. De brand ontstond bij werken aan de isolatie en de roofing. Een grote rookpluim was tot ver in de omgeving te zien. Het vuur was wel snel geblust en de schade valt relatief goed mee.Oostende -
PREMIUM10
“Mensen begrijpen de impact niet van een slechte review”: dit is waarom Uber Eats-koeriers vandaag staken
Uber Eats-bezorgers leggen vandaag en morgen het werk neer. In weer en wind bezorgen ze jouw favoriete comfort food. De échte prijs betalen de maaltijdbezorgers zelf: ze worden onderbetaald, werken in schimmige statuten en zijn onderworpen aan de willekeur van een algoritme. Mostafa, Mohammed en Achmed vertellen over hun werk als koerier. “Mensen zien ons niet: ze nemen hun eten aan, maar ze geven niet om ons.” -
PREMIUM41
“Moeten we stoppen met werken en verhuizen?”: Mama van Rinus (2) en Arne (4) getuigt over plaatstekort in buitengewoon onderwijs
62 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Boutsen
jan tobbak
Erwin VAN DESSEL
gaston weeckers
victor vandesande