Een showroom van Made.com in Amsterdam (archieffoto)
Olivier Middendorp

Nog niet zo lang geleden razend populair, nu in puin: online-interieurzaak Made.com op rand van faillissement

Het gaat niet goed met de online-interieurwinkel Made.com. Het bedrijf zoekt als laatste reddingsboei een koper, maar lijkt af te stevenen op een faillissement. De verschillende crisissen dreigen er dus nog een slachtoffer bij te maken.

“Sorry, we nemen momenteel geen nieuwe bestellingen aan." Dat staat in grote letters te lezen wanneer je surft naar Made.com. De online-interieurzaak laat weten dat sommige bestelde producten nog zullen aankomen, maar niet allemaal. Retourzendingen en terugbetalingen zullen ook nog even op zich laten wachten. "We laten jullie zo snel mogelijk iets weten", staat er op de website, maar het ongenoegen bij klanten op sociale media is ondertussen voelbaar. 

Made.com is een online-interieurwinkel, ontstaan in 2010 en gebaseerd in het Verenigd Koninkrijk. De webshop werkt samen met onafhankelijke ontwerpers en producenten om goederen rechtstreeks van de fabrikant aan de consument te leveren, waardoor de extra kosten van tussenpersonen tot een minimum worden beperkt.

De daaropvolgende jaren kon het bedrijf zijn diensten uitbreiden naar verschillende Europese landen. En daar gingen ook showrooms mee gepaard, want hoewel je de producten alleen online kunt bestellen, stond het bedrijf erop dat de meubels ook in het echt aanschouwd konden worden.

Made.com werd enthousiast onthaald door (jonge) klanten dankzij het moderne, maar tijdloze aanbod. 

"Sorry, MADE neemt momenteel geen bestelling aan."

Het is een slag in het gezicht van het bedrijf. Nog niet zo lang geleden ging het nog prima. In 2019 breidde Made.com nog uit naar vier nieuwe Europese landen en kreeg al het personeel een aandeel in het bedrijf nadat het een omzet van een miljard euro had gerealiseerd.

Ook in 2020 boekte Made.com een sterke omzet, hoewel het zijn showrooms in heel Europa moest sluiten door de coronacrisis. De interieurzaak had op dat moment meer dan een miljoen actieve klanten en meer dan een miljoen volgers op Instagram.

Geen voorraad

"Mensen kochten tijdens de lockdown veel interieurspulletjes en meubels", legt Pauline Neerman, die schrijft voor RetailDetail, uit in "De ochtend" op Radio 1. "Het ging dus heel goed tot de toeleveringsproblemen begonnen."

"Alle producten van Made.com komen eigenlijk uit China. 45 procent daarvan passeert zelfs niet meer langs een magazijn, maar gaat rechtstreeks naar de consument. Ze legden zelfs geen voorraad aan. Ze bestelden alles pas bij de producent in China op het moment dat hun klanten de bestelling plaatsten."

BELUISTER - Zijn andere interieurwinkels ook in gevaar? Pauline Neerman legt het uit in "De ochtend" op Radio 1:

"Ze speelden dus kort op de bal, en dat werkte lange tijd heel goed, maar het betekent ook dat een kink in het systeem meteen een probleem is", zegt Neerman. "Toen er dus een tekort kwam aan containers, fabrieken stillagen en havens geblokkeerd werden, raakten de producten niet meer tot bij de klanten. Veel mensen hebben maanden moeten wachten op hun bestelling."

De ene crisis na de andere

Met een verlies van zo'n 38 miljoen euro in 2021, herbekeek Made.com dus zijn plan van aanpak. Het bedrijf besloot om toch een voorraad aan te leggen om gelijkaardige problemen te vermijden. "We kijken positief naar 2022", stond er toen in een persbericht. 

Maar de ene crisis was nog niet voorbij of de volgende kwam nog meer roet in het eten gooien. "De oorlog in Oekraïne heeft een sterke invloed gehad op de koopkracht. Zeker in het Verenigd Koninkrijk. Daarbovenop had je ook nog de ontevreden klanten, die zo lang op hun bestelling hebben moeten wachten. Daardoor zat Made.com met heel veel voorraad die niet verkocht raakt."

Het is een mirakel als ze nu nog een koper vinden

Pauline Neerman, RetailDetail

De online-interieurzaak zit dus al een tijdje in slechte papieren, maar lijkt nu af te stevenen op een faillissement. Genekt door de vele koerswijzigingen de afgelopen jaren. "Ze zijn nu heel druk bezig met de zoektocht naar een koper", zegt Neerman. "Maar de kans dat ze iemand vinden is heel klein. Ze waren in september eigenlijk al op zoek. Er waren toen zelfs kandidaten, maar het bedrijf is altijd zelf van de onderhandelingstafel weggelopen omdat het besefte dat geen enkel bod hoog genoeg was om gered te worden. Het zou een mirakel zijn als nu nog een koper gevonden wordt."

Meest gelezen