Supermarkt Jumbo stopt per direct met WK-reclame na kritiek: “We bieden hiervoor onze excuses aan”

De nieuwe reclamespot van supermarktketen Jumbo voor het WK voetbal leidde op sociale media tot verontwaardigde reacties. Een groep bouwvakkers danst in het filmpje vrolijk een polonaise. Dat ligt erg gevoelig, gezien de slechte werkomstandigheden waarin de gastarbeiders de stadions in Qatar moesten maken. Duizenden bouwvakkers lieten er het leven. Intussen heeft Jumbo besloten om de reclame per direct stop te zetten.

edb
Bron: De Telegraaf

Op Twitter kwam veel kritiek op de campagne. “Jumbo moet zich echt kapot schamen voor deze reclame voor het WK in Qatar”, schrijft een gebruiker. “Hoe schaamteloos wil je het hebben?” Een ander noemt de campagnevideo “heel stom en naïef”. “Qatar is geen feestje”, klinkt het ook. “Een polonaise dansen op de graven van 6.500 bouwvakkers is stuitend.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De supermarkt verklaarde vorige maand nog zich in zijn communicatie-uitingen rond het WK uitsluitend op het Oranjelegioen te zullen richten. “We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het Oranjegevoel voor en tijdens het WK voetbal.” 

De keten heeft dus nu besloten om de WK-reclamespot stop te zetten. “We realiseren ons dat hierin een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. We bieden hiervoor onze excuses aan.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER