Het creatieve lab van… Fernand Huts: "Niets zo erg als talent dat in een bokaal zit"

Je bent creatief of je bent het niet, beweren sommigen. Maar klopt dat wel? Zijn er manieren om creatiever te worden? Om meer inspiratie te vinden? Om op betere ideeën te komen? Heb je daar voldoende nachtrust, sport, discipline of speciale voeding voor nodig? Zoals elke zaterdag vragen we het aan een multitalent in de rubriek "Het creatieve lab van…". Deze week: ondernemer Fernand Huts (66), baas van Katoen Natie, maar evengoed actief in de media en in de culturele wereld. Zo zette hij zijn financiële schouders onder de tentoonstelling Oer over de Vlaamse schilderkunst. Die opende vorige week de deuren in Gent.

Hoe laat word je wakker?
Dat is variabel, maar ik ben geen ochtendmens. Je moet het met mij dan niet over creativiteit hebben. Ik word wel eens wakker om halfacht, maar soms is het negen uur voorbij. Afhankelijk van mijn avondlijke en nachtelijke avonturen. Ik heb acht uur slaap nodig. Ik trek de ochtend op gang met koffie. En daar heb ik toch ook nog een uurtje voor nodig: gazet lezen, de overgang organiseren.

En dan?
Dat kan van alles zijn. Dat is chaotisch. Alles doorkruist alles: werk, cultuur, sociaal leven, wandelen, … Ik ben ook een jager. Er zijn zoveel dingen waarmee ik bezig ben: zaken doen, tentoonstellingen organiseren, boeken schrijven, noem maar op.

Je bent in de eerste plaats ondernemer. Hoe moet ik me dat concreet voorstellen?
In mijn professionele leven zit ik met allerlei dossiers door elkaar. Mijn vrouw wordt daar wanhopig van: ik leg mijn dossiers thuis op de trap, op de linkerkant van de trap, trede per trede. Soms pak ik er daar één uit, werk ik daar tien minuten op, denk ik daarover na. Op een gegeven ogenblik - dat buikgevoel is heel belangrijk - rijpt dan toch een beslissing. Het kan snel gaan, het kan ook traag gaan. Dat is zo met het creatieve in de zakenwereld, maar ook in de cultuur, in de kunst. Daar komt altijd tijd, chaos en buikgevoel bij kijken.

Als je moet beslissen waar in de wereld je gaat investeren, komt dat echt tot stand op de trap bij je thuis?

Ja, dat moet even rijpen. Ik discussieer ook met anderen, met mensen die er meer verstand van hebben. Ik lees ook veel. Als ik investeer in Saoedi-Arabië, dan lees ik boeken over die cultuur. Ik trek daar ook enkele weken rond, om er voeling mee te krijgen. Ik wil weten hoe die mensen in elkaar zitten, hoe ze werken, hoe ze denken.

Is er een plek waar je het meest creatief bent?
Ik ben heel veel onderweg. Ik woon een groot deel van het jaar in Engeland, in Zuid-Kent, daar zijn zelfs geen kmo-zones. Dat is daar pure rust, de straatjes zijn niet breed genoeg om twee auto’s te laten passeren, de lucht is er zuiver. Iedereen leeft daar op een traag tempo, daar word je zelf ook zeer rustig van, wat alleen maar bevorderlijk is voor de creativiteit. De file van Antwerpen naar Brussel, dat is zeer slecht voor de creativiteit, voor de zenuwen. Als je stress hebt kan je geen leuke dingen uitvinden.

Maar ligt het rustige Kent niet te ver van de belangrijke mensen in je bedrijf?

Ik ga ervan uit dat de meeste van mijn mensen zelf creatief genoeg zijn om beslissingen te nemen. Wij hebben een bedrijfscultuur waar wij enorme ruimte geven aan de mensen om hun eigen ding te doen. Daardoor mobiliseren zij hun interne energie. We delegeren zoveel mogelijk naar de floor, naar de eerste linie. Want als er geld verdiend wordt is dat in de frontlinie. Er is niks zo erg als talent dat in een bokaal zit: het deksel erop, die mensen worden gesteriliseerd. Er is enorm veel talent in Vlaanderen. Maar er zijn heel veel structuren en systemen die beletten dat mensen hun ideeën mogen ontwikkelen.

Ben je altijd bereikbaar?
Altijd, behalve ’s nachts. Ik heb geen e-mail. Dat is een geweldig systeem. Iedereen weet dat ik bereikbaar ben per telefoon, maar ze gaan wel twee keer nadenken om mij te bellen. Bij e-mail denken ze niet na, ze sturen maar door. Op die manier filter ik wel 99 procent uit mijn systeem, het ene procent belangrijke dingen hoor ik aan de telefoon.

Hoe ga je om met sociale media, met Facebook en zo?
Daar trek ik me niks van aan. Dat zit teveel in de privésfeer, ik ga daarin niet mee. Ik heb geen probleem dat anderen dat doen.

Heb je truken om creatief te zijn?

Dat zijn geen truken. Goed uitgerust zijn, opgewekt zijn, vrolijk zijn. Altijd met de smile door het leven gaan. De dingen zien zoals ze zijn, niet vanuit verkeerde uitgangspunten vertrekken. Overal zie ik van alles dat niet klopt, zaken die kunnen veranderen, verbeteren. Dat is een attitude. Ik creëer graag meerwaarde. Materieel, financieel, bedrijfsmatig, in het dorp, overal.

Sport of mediteren, om uit een beslissingsproces te komen, is dat iets voor Fernand Huts?
Mediteren, nee hoor. Ik heb teveel mijn knieën versleten op kerkstoelen. Dat herinner ik me nog goed: vele jaren elke dag naar de mis, op die rieten stoelen. Ik zit niet meer in die richting.
Sport, ja, ik ga graag wandelen, ik ben ook een jager. Maar dat is dan ontspanning, dat is niet om nadien creatiever te zijn. Het enige is: ik lees veel, ik lees graag, ’s avonds voor het slapen.

Wat lees je?
Mijn hele nachttafel ligt vol, daar liggen nu zeker tien boeken op. Ik lees er drie-vier door mekaar. Dat is meestal non-fictie. Heel veel geschiedenis, antropologie, sociale biologie. Nu ben ik twee werken aan het lezen, het ene gaat over Jefferson, en het andere over Hamilton. Dat zijn de twee mannen die Amerika gecreëerd hebben. Als je dat leest versta je waarom de Amerikanen vandaag denken zoals ze denken. Dat wortelt in de denkpatronen van die twee grote Amerikanen. En zo leer ik hoe ik kan investeren in Amerika.

Hoe laat gaat het licht uit?
Dat hangt ervan af hoe spannend mijn boek is, maar ik probeer toch het licht uit te doen voor één uur. Als dat niet lukt, ten laatste om drie uur.

Heb je een levensmotto?
Mijn levensmotto is: doen. Ik ben nooit bezig met het verleden, ik ben bezig met vandaag. Ik doe veel en ik heb in alles plezier. Je moet openminded zijn, je moet breeddenkend zijn, je moet out-of-the-box denken. Daarom ben ik ook een entrepreneur, die leeft van het bedenken van nieuwe dingen. De essentie van ondernemen is de creatieve destructie. Wij ondernemers, wij moeten altijd nieuwe dingen uitvinden. En die nieuwe producten vernietigen de oude. De wereld is helemaal veranderd door creativiteit. Creativiteit is de bron van innovatie. Dat duwt de maatschappij vooruit. En dan krijg ik af en toe kritiek. Ja zeg, dat zal ik er moeten bij pakken zeker? Als je niks doet, dan heb je geen kritiek. Dus: doe wel en zie niet om.
 

Meest gelezen