Belga

Van niet willen tot niet kunnen: winkels bieden dit jaar minder hoge kortingen op Black Friday

De kortingen op Black Friday zullen dit jaar een pak lager liggen dan normaal. Sommige ketens willen niet extra bijdragen aan de consumptiemaatschappij, maar heel wat kleinere ketens kunnen in deze periode vol crisissen niet tegemoetkomen aan de extreme kortingen die consumenten verwachten van Black Friday.

Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving. Dat is dit jaar op 25 november. Het is een dag waarop Amerikanen massaal de brug maken en waarop ze tijd hebben om te gaan shoppen. Doorheen de jaren is de dag uitgegroeid tot een belangrijke koopjesdag. Hoewel wij geen Thanksgiving vieren, is Black Friday wel tot bij ons overgewaaid.

Doorheen de jaren heeft de dag zich ontpopt tot een Black Week. Van elektrotoestellen tot kleren, het is gewoonlijk een week vol ongeëvenaarde kortingen. Maar dit jaar lijkt Black Friday minder groot te worden.

Grote versus kleine ketens

Zo doen de winkelketens Dille & Kamille en Xandres er dit jaar niet meer aan mee. Ze zullen hun deuren zelfs gesloten houden in de plaats van extreme kortingen op hun producten aan te bieden. Zo willen de ketens zich verzetten tegen "de hoogmis van consumptie".

"Er zijn inderdaad winkelketens die dit jaar niet willen deelnemen aan Black Friday, maar ook heel wat die gewoon echt niet kunnen", zegt Pierre-Alexandre Billiet van retailorganisatie Gondola aan "De inspecteur" op Radio 2. "Je ziet een tweespalt. Grote ketens zullen wel gewoon korting kunnen blijven geven en zullen daar ook mee uitpakken."

"Maar kleinere ketens of lokale winkels hebben niet de toegang tot goedkope producten, in tegenstelling tot de multinationals. Unizo, de koepel van lokale handelaars, zegt al jaren niet meer mee te kunnen in het opbod van Black Friday. Er zullen dit jaar dus minder hoge kortingen zijn."

Lichtpuntje

"We zien hier ook een nieuw fenomeen ontstaan", zegt Billiet. "Wanneer winkels minder verkopen, geven ze meestal promoties om te compenseren. Je ziet dat dat nu minder het geval is. Dat heeft een dubbele reden. Enerzijds zijn het dus de bedrijven die niet meekunnen. Anderzijds ligt de koopkracht onder druk. Consumenten laten veel aankopen aan de kant liggen, zeker de duurdere. Dat is een fundamentele verschuiving."

Hoewel de situatie schrijnend is voor handelaars, ziet Billiet ook een lichtpunt. "20 procent van gekochte kleren wordt nooit gedragen en 23 procent van online-aankopen wordt teruggestuurd. Misschien is dit wel de eerste stap naar duurzamer consumeren."

Meest gelezen