©  AFP

Steeds meer adverteerders stoppen (tijdelijk?) met reclame op Twitter

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines is de laatste in het rijtje: grote bedrijven die stoppen met reclameboodschappen op Twitter. Steeds meer bedrijven willen eerst zien welke koers nieuwe eigenaar Elon Musk met het sociale medium wil varen, alvorens ze hem nog geld geven.

jvh
Bron: Belga, Reuters, Bloomberg, Forbes

Farmabedrijf Pfizer. Voedselgigant General Mills. Cosmeticaproducent L’Oreal. Snackproducent Mondelez. De autoconcern Volkswagen en Audi. Allemaal lieten ze de afgelopen dagen al weten tijdelijk te stoppen met adverteren op Twitter, tot duidelijk wordt op welke manier Musk Twitter precies wil hervormen. Voor de overname liet de miljardair verstaan dat hij van Twitter weer een bastion van vrije meningsuiting wil maken, maar de vrees bestaat dat het een vrijplaats wordt voor desinformatie en gescheld.

De bedrijven maken zich dan ook zorgen over de op stapel staande versoepelingen van de regels, wat ertoe zou kunnen leiden dat hun advertenties omringd worden door haatdragende boodschappen. “We volgen de situatie op en zullen afhankelijk van de ontwikkelingen over de volgende stappen beslissen”, klonk het bijvoorbeeld bij Volkswagen.

Elon Musk bevestigde vrijdag dat de angst bij adverteerders leidde tot “een enorme daling van inkomsten voor het platform, hoewel er nog geen wijzigingen aan het beleid Twitter zijn gebeurd”. Volgens hem zijn het activistengroepen die de bedrijven onder druk zetten, en “proberen die bedrijven vrije meningsuiting in Amerika te vernietigen”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer