Renault en Geely combineren verbrandingsmotoren, Volvo stapt uit
De autogroepen Renault en Geely brengen hun verbrandings- en hybride motoren onder in de joint venture Aurobay. De Zweedse constructeur Volvo Cars - onderdeel van het Chinese Geely - stapt uit dat vehikel en legt zich voortaan volledig toe op elektrische auto's. Financiële details over de deals zijn niet bekendgemaakt. De Franse constructeur Renault splitst zijn activiteiten rond elektrische auto’s af en wil het nieuwe filiaal ten vroegste volgend jaar naar de beurs brengen. Renault verwacht de komende jaren zijn winst op die manier grofweg te verdubbelen.
Volvo en Geely richtten Aurobay in de zomer van vorig jaar op en brachten er hun aandrijflijnen (motoren, koppelingen, versnellingsbakken...) voor auto's op brandstof en hybride wagens in. De samenwerking kwam er nadat fusieplannen werden afgeblazen.
Nu staat Volvo zijn belang van 33 procent af aan Geely. Het Chinese moederbedrijf zal de motorenafdeling combineren met die van de Franse groep Renault. Beide bedrijven krijgen de helft van Aurobay in handen.
Na afronding van de deal in 2023 zal het nieuwe Chinees-Franse Aurobay wereldwijd over zeventien fabrieken en vijf ontwikkelingscentra beschikken en 19.000 werknemers tellen. Jaarlijks produceert de nieuwe combinatie 5 miljoen motoren. In de toekomst zijn ook "nieuwe industriële en financiële partners" welkom, luidt het.
Volvo - dat tegen 2030 alleen nog elektrische auto's wil maken - gaat zich dan weer volledig toeleggen op elektrische motoren, onder meer met een nieuwe fabriek in het Zweedse Skövde. De constructeur is naar eigen zeggen de eerste die volledig afstapt van de productie van verbrandingsmotoren. Tot de volledige elektrificatie van Volvo een feit is, blijft Aurobay wel "een strategische partner" en "de enige leverancier van hybride aandrijflijnen".
Volvo Cars heeft onder meer een grote fabriek in Gent, waar zowat 6.500 mensen aan de slag zijn en momenteel de V60 en de elektrische modellen XC40 en C40 worden gemaakt. In 2021 rolden daar 183.238 auto's van de band.
Verdubbeling winst Renault
Renault brengt dan weer zowat 10.000 werknemers onder in Ampere. Zij gaan in een fabriek in het noorden van Frankrijk onder meer de iconische modellen R5 en 4L produceren, maar dan volledig elektrisch aangedreven. Het nieuwe onderdeel zou tegen 2031 een miljoen auto’s moeten produceren. De constructeur wil Ampere “ten vroegste in de tweede helft van 2023" naar de beurs brengen. Zo kan Renault geld tanken voor de elektrische omschakeling en tegelijk “een grote meerderheid” van het filiaal in handen houden.
Financieel persbureau Bloomberg bracht het nieuws over de beursgang vrijdag al naar buiten, op basis van een anonieme bron. Die gaf te kennen dat Renault bij de introductie mikt op een waardering van zowat 10 miljard euro voor Ampere. Renault voorziet dat dit een winstmarge oplevert van ongeveer 8 procent tegen 2025, van 5 procent dit jaar. In 2030 moet dat meer dan 10 procent zijn, stelt het autoconcern.
Wat de impact van de plannen is op de twee decennia durende alliantie met de Japanse autobouwers Nissan en Mitsubishi is nog onduidelijk. De Fransen voeren nog “ingewikkelde gesprekken” met hun Japanse partner Nissan om vorm te geven aan de beursgang. Naar verwachting neemt Nissan, waar Renault al decennia een alliantie mee heeft, een belang in het nieuwe bedrijf. De omvang daarvan is nog onderwerp van gesprek.
De Amerikaanse chipfabrikant Qualcomm kondigde wel al aan aandeelhouder van Ampere te zullen worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nog een nieuw Chinees automerk te koop in Europa, te midden van controverse
-
Audi wil Chinees platform voor elektrische wagen kopen
De Duitse autoconstructeur Audi is in gesprek met het Chinese SAIC Motor Corp om een platform voor een elektrische wagen te kopen. Dat vernam persbureau Reuters van bronnen die vertrouwd zijn met de gesprekken. -
Eigenaars Tesla Cybertruck klagen dat auto van roestvrij staal al “na twee dagen in regen” roestplekken heeft
Verschillende eigenaars vertellen op Amerikaanse fora dat hun Tesla Cybertruck roestplekken heeft. Vreemd, want de auto is nochtans gemaakt van roestvrij staal. Eén eigenaar getuigt dat zijn auto zelfs “na amper twee dagen in de regen al roestplekken begon te krijgen”. -
-
Elon Musk gebruikt geschift argument om niet te getuigen in Tesla-zaak, maar dat pakt niet bij rechter
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Chinese automerken OMODA en JAECOO komen in zomer naar ons land
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
GM en Honda willen zelfrijdende taxi’s inzetten in Tokio in 2026
De zelfrijdende taxi’s van GM-dochterbedrijf Cruise zullen in 2026 in de straten van Tokio ingezet worden. GM werkt daarvoor samen met het Japanse autoconcern Honda, zo hebben beide bedrijven aangekondigd. De wagens hebben geen stuur en geen pedalen. -
Auto van Apple zal toch niet volledig zelfrijdend zijn, lancering wordt uitgesteld
Het Amerikaanse technologieconcern Apple, dat al jaren werkt aan een eigen auto, schroeft de ambities terug. De auto zal dan toch niet volledig zelfrijdend zijn. -
KIJK. Lamborghini lanceert supercar om off-road mee te rijden: voor 230.000 euro is de Huracán Sterrato van u