© Kees van de Veen

Oost-Vlaanderen klopt Antwerpen in de verkoop van speedpedelecs: "2022 is een heel goed jaar voor de speedpedelec"

Er zijn dit jaar in België al 40 procent meer speedpedelecs verkocht dan in 2021. Dat blijkt uit cijfers van Traxio, de federatie van de auto- en aanverwante sectoren. De files zijn terug, de brandstof is duur, en fietsleasing raakt bij bedrijven meer en meer ingeburgerd: allemaal redenen voor de meerverkoop. Oost-Vlaanderen heeft de meeste speedpedelecs, gevolgd door Antwerpen en Vlaams-Brabant. 

Uit de cijfers blijkt dat er tot nu toe in 2022 zo'n 40 procent meer speedpedelecs verkocht zijn dan het jaar tevoren. Die cijfers zijn duidelijk omdat speedpedelecs, hogesnelheidsfietsen dus, moeten geregistreerd worden. Ze mogen tot 45 kilometer per uur rijden en je hebt er een nummerplaat voor nodig. Filip Rylant van Traxio: "Er zijn er nu al meer dan 15.000 ingeschreven in België."

Brandstofprijzen, files en leasing

Vorig jaar leek er een terugval te zijn in de speedpedelecs, zegt Rylant, maar dat wordt dit jaar ruimschoots goedgemaakt met een verkoop die met 40 procent is gestegen in België. Hij stelt vast dat de particuliere consument erin geïnteresseerd blijft. 49,6 procent waren privé-aankopen. "De files zijn terug en met de dure brandstofprijzen schakelen heel wat mensen over op de fiets." Daarbij komt dat bij de bedrijven de fietsleasing en fietsverkoop meer en meer ingeburgerd geraakt. 

Oost-Vlaanderen op kop

"Traditioneel is de driehoek tussen Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant de grote aantrekkingspool voor speedpedelecs", weet Rylant. "Antwerpen heeft meestal de meeste inschrijvingen, maar deze maand steekt Oost-Vlaanderen de provincie Antwerpen voorbij. De verkoop is er met 45% gestegen ten opzichte van vorig jaar." In absolute cijfers is dat: Antwerpen 3.488 inschrijvingen, Oost-Vlaanderen 3.523, Vlaams-Brabant 3.190 en Limburg 2.443 speedpedelecs. Voor Limburg en West-Vlaanderen is het aantal ook gestegen tegenover vorig jaar. 

Ook in Brussel en de Waalse provincies stijgt de belangstelling voor speedpedelecs, er zijn ook daar meer inschrijvingen. In het Brusselse gewest ondervindt de speedpedelec concurrentie van de deelfietsen en de deelsteps. In de stad is een hogesnelheidsfiets minder handig.

 

Meest gelezen