Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

GEZOND ONDERNEMEN Jelle De Smet en Paul Marchal van Morrow: ‘Met ons merk willen we huidige oplossingen voor ouderdomsverziendheid fundamenteel verbeteren’

Birte Govarts
4 min read

Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij de komende weken inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Jelle De Smet en Paul Marchal van brillenmerk Morrow.

Wat is Morrow?

Jelle: ‘Morrow is een innovatief Belgisch bedrijf dat autofocale brillen op de markt brengt. Dat is een betere versie van de klassieke multifocale brillen voor mensen met ouderdomsverziendheid.’

Waarom/hoe zijn jullie begonnen met het merk?

Paul: ‘Morrow is begonnen als een spin-off van de Universiteit van Gent en imec, waarbij het de resultaten van het doctoraatsonderzoek van Jelle verder ontwikkelde. Deze resultaten, dunne schakelbare lenzen die in een folie verwerkt zaten, werden geïdentificeerd als een potentiële gamechanger om de huidige oplossingen voor ouderdomsverziendheid fundamenteel te verbeteren. Gezien de positieve respons destijds uit de industrie beslisten we om financiering te zoeken en Morrow op te richten.’

Waarom is Morrow een ‘gezond’ merk?

Jelle: ‘Onze autofocale brillen ondersteunen een gezonde levensstijl, aangezien ze de barrières wegnemen om ten volle te genieten van buitenactiviteiten zoals wandelen, fietsen, golfen …’

Paul: ‘Voorts zullen we in de toekomst extra functies toevoegen om bijvoorbeeld je beweging – door middel van een stappenteller – of de gezondheid van je ogen te monitoren.’

Wat waren jullie hoogte- en dieptepunten?

Jelle: ‘Onze hoogtepunten: de lancering van ons eerste commerciële product vorig jaar, de positieve reacties van onze klanten en de positieve feedback van de testers op de verbeteringen aan de brillen die we volgende maand zullen uitbrengen. Onze dieptepunten: de stress en onzekerheid die komen kijken bij het zoeken naar voldoende financiële middelen om het onderzoek en de commercialisering van Morrow voort te zetten.’

Is er iets wat jullie nu anders zouden doen?

Paul: ‘We zouden meer geld ophalen in de eerste financiële ronde. Die eerste investeringsronde was te laag, waardoor we trager dan gewenst onze ontwikkeling konden uitvoeren en we sneller naar vers kapitaal moesten zoeken. Dat zette ook een rem op de ontwikkeling.’

Wat willen jullie nog bereiken?

Jelle: ‘We willen onze producten verder verfijnen en ook de verkoop naar andere landen verder schalen.’

Welke andere ondernemers bewonderen jullie?

Paul: ‘We kijken niet specifiek op naar één ondernemer, maar trachten eerder te kijken naar wat de grote succesvolle ondernemers zeggen over hun best practices. Uiteindelijk moet je toch je eigen pad volgen om te doen wat je zelf graag doet …’

Hadden jullie een plan B?

Jelle: ‘Nee, we wisten al lang dat we een bedrijf wilden starten. De vraag was enkel wanneer.’

Hebben jullie gouden raad voor anderen die willen ondernemen?

Paul: ‘Bereid je op voorhand voor door te veel lezen en eventueel bij te studeren (cursussen, workshops …). Bespreek ook op voorhand met je netwerk – family, friends and fans 🙂 – welke (financiële) steun je eventueel nodig hebt.’

Door Birte Govarts

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…