Nationale stakingsdag: weinig files, veel thuiswerk

In Brussel rijdt door de nationale actie- en stakingsdag alleen metrolijn 1. Bij De Lijn rijdt de helft van de bussen niet uit. In Gent is een toegangsweg tot de haven geblokkeerd. Opmerkelijk: er waren weinig files op de wegen.

belga

In Gent blokkeren actievoerders een toegangstunnel tot het havengebied. Ze laten maar mondjesmaat voertuigen doorrijden.

De arbeiders in de drie zeehavens volgen de staking massaal op en er worden geen containers gelost of geladen. Dat melden de secretarissen van de socialistische en christelijke vakbond. Alleen mensen die cruciale veiligheidsfuncties uitvoeren, zijn aan het werk.

‘Iedereen volgde massaal onze oproep om thuis te blijven’, zegt Kurt Callaerts van het ACV. ‘Om zes uur morgenvroeg zullen de arbeiders opnieuw beginnen te werken.’

De vakbonden hadden opgeroepen geen stakingsposten te organiseren, maar organiseren wel zogenaamde ‘vliegende piketten’, die evalueren of er mensen aan het werk zijn.

‘Vanmorgen waren er in twee kleine magazijnen nog enkele mensen aan het werk’, zegt Marc Loridan, secretaris bij het ABVV. ‘Maar na een kort gesprek zijn die ook gestopt met werken.’

In de chemie- en petroleumsector kwamen er wel enkele stakingsposten. Zo stonden er actievoerders voor de poorten van onder andere Total en Bayer.

Telewerk

Er stonden opvallend minder files op de Vlaamse snelwegen, ondanks het feit dat het openbaar vervoer zware hinder ondervindt. ‘Veel mensen kiezen duidelijk voor telewerk’, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaamse Verkeerscentrum. ‘Er waren tijdens de ochtendspits wel de structurele files, maar die waren minder lang dan anders’, legt Bruyninckx uit. ‘De ochtendspits was aanvankelijk normaal gestart, maar om 6 uur was al snel duidelijk dat er minder files stonden dan op een gewone werkdag.’

Tijdens de piek van de ochtendspits stond er 90 kilometer files op de snelwegen. ‘Dat is zeer weinig voor een woensdag en zeker voor een werkdag in november’, benadrukt Bruyninckx.

In Brussel rijdt alleen metrolijn 1

Volgens de stand van zaken die de Brusselse openbare vervoermaatschappij MIVB heeft gegeven om 6.30 uur, rijdt alleen metrolijn 1.

Vervoersmaatschappij De Lijn voorziet in een alternatieve dienstregeling waarbij gemiddeld 55 procent van de bussen en trams zal rijden.

   • Een staking om de energiewoede te ventileren

Wegens de staking werkte de NMBS een alternatieve dienstregeling uit. Tussen de grote steden rijdt een derde van de IC-treinen. Van de voorstedelijke S-treinen en de lokale L-treinen rijdt een kwart. De meeste P-treinen, die worden ingelegd tijdens de ochtend- en avondspits, zijn geschrapt.

In Wallonië is de hinder groter dan in Vlaanderen. In het grootste deel van de provincies Namen en Luxemburg, en in een deel van Waals-Brabant is er helemaal geen treinverkeer, omdat er onvoldoende personeel beschikbaar is voor het seinhuis in Namen.

Acties bij Thuis

Bij de stakerspost van de bonden aan het VRT-gebouw tekende ook een groep acteurs en medewerkers van Thuis present. Een deel van de ploeg van Thuisdreigt de productie te verstoren als de directie niet met informatie en toegevingen over de brug komt. De openbare omroep wil besparen door de productie van de populaire soap vanaf volgend jaar te verhuizen naar een extern productiehuis.

Minister Brouns toont begrip

‘Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik veel begrip heb voor de ongerustheid van onze werknemers’, zegt Vlaams minister van Werk Jo Brouns (CD&V) op zijn Facebookpagina. ‘Toch denk ik dat een staking niet het juiste antwoord is op de energiecrisis.’

Brouns wijst erop dat de verschillende regeringen wel degelijk oog hebben voor de koopkracht, er in sectoren waar het loon eenmaal per jaar wordt geïndexeerd in januari een historisch hoge indexering van meer dan 10 procent volgt, de btw-verlaging op energie behouden blijft en er een basispakket energiesteun volgt voor de gezinnen.