Zorgen de overvolle magazijnen voor lagere prijzen voor de consument?

Tijdens de coronacrisis raakten we er al een beetje aan gewend: het duurt vaak oeverloos lang voor goederen geleverd konden worden, of het nu over fietsen of over pakweg hout ging. Maar dat is voorbij, meldt De Standaard, ondertussen zitten de magazijnen weer vol. Te vol zelfs, in tijden van hoge inflatie en hoge rente. De verwachting is dat heel wat winkels hun magazijnen zullen leegmaken met prijsacties.  

Het fenomeen leek bij de coronacrisis te horen als pruimen bij konijn: vaak moesten consumenten maandenlang wachten op de bestelde fiets, de bestelde auto of het gewenste hout. Dat had te maken met een combinatie van factoren: de vraag naar bepaalde producten was hoog, maar er was tegelijkertijd een tekort aan containers. Met als gevolg ellenlange wachttijden.  

Dat is dus voorbij, schrijft De Standaard. Joost Uwens, ceo van magazijnenverhuurder WDP, bevestigt tijdens De Ochtend op Radio 1. "De bedrijven hadden besteld voor de zomer en dachten dat de energiecrisis wel zou meevallen. Ze verkopen minder en hebben meer stocks op een moment dat de magazijnen al vol zitten."

De oplossing kan zijn om de stocks bij te houden tot volgend jaar, maar dat kost handenvol geld, zeker in tijden van hoge inflatie en hoge rente. Een andere oplossing, denkt Uwens, zijn kortingen. "Je hebt uiteindelijk maar die twee oplossingen. En ik denk wel dat er acties gaan komen, meer dan andere jaren."

 

Meest gelezen