Met de speekseltest wordt er meer gecontroleerd op drugs in het verkeer: “Boetes kunnen oplopen tot 16.000 euro”
Recente nieuwsberichten tonen weer eens de fatale invloed van drugs in het verkeer. In Hamont-Achel werd een voetganger overreden door een motorrijder, in Rome werden twee Vlaamse toeristen van de weg gemaaid door een automobilist die liefst vijf verdovende middelen in zijn systeem had. ‘Dag Allemaal’ vroeg aan Stef Willems van het Instituut voor de Verkeersveiligheid Vias hoe groot het probleem nu eigenlijk is.
Neemt rijden onder invloed van drugs toe?
De tiende nationale verkeersveiligheidsenquête eerder dit jaar leverde verontrustende resultaten op. Het aantal jongeren dat toegeeft maandelijks minstens één keer onder invloed van drugs te rijden, is in twee jaar tijd gestegen van 11 naar 19 procent. Vier op de tien gaven zelfs toe dat gebruik te combineren met alcohol. Bij jonge mannen (21%) blijkt het probleem veel groter dan bij jonge vrouwen (7%).
“Allicht spelen hier twee fenomenen tegelijk”, denkt Stef Willems van Vias. “Enerzijds neemt het drugsgebruik in de samenleving en dus ook in het verkeer toe. En anderzijds wordt er meer getest door de politie.”
Wat wordt er gebruikt?
24 procent van wie positief test op drugs, heeft coke genomen. 18 procent heeft de partydrug xtc in zijn lichaam. De onbetwiste koploper blijft echter cannabis. Twee op de drie bestuurders die een positieve drugstest afleggen, hebben deze softdrug gebruikt.
Wat is de impact op het rijgedrag?
De kans dat iemand die alcohol combineert met cannabis een ongeval veroorzaakt, is tachtig keer groter dan bij een nuchtere chauffeur. “Velen bagatelliseren hun gebruik nochtans”, zegt Stef Willems. “Ze zeggen dat ze met een joint op net rustiger worden en zeker niet te snel rijden. Maar net als bij alcohol wordt het concentratie- en reactievermogen danig aangetast. Ook cocaïnegebruikers praten zichzelf graag goed. ‘Ik word net scherper als ik iets genomen heb’, beweren ze. In werkelijkheid worden ze overmoedig en daardoor neemt het risico op een ongeval toe.”
Test de politie voldoende?
“Sinds de bloedanalyse vervangen is door de speekseltest, wordt er beduidend meer gecontroleerd op drugs in het verkeer”, zegt Stef Willems. “Bij ieder ongeval is zo’n test standaardprocedure. Toch wordt er nog altijd minder gecontroleerd op drugs dan op alcohol en dat heeft te maken met budgetten. Een ademtest is goedkoop, terwijl een speekseltest al snel 6 euro kost. De politie heeft een checklist. Als aan een aantal criteria is voldaan, wordt sowieso een test afgenomen.”
Hoe hoog zijn de boetes?
Omdat de gevolgen zo desastreus kunnen zijn, zijn de boetes niet min. Wie betrapt wordt, riskeert een boete van 1.600 tot 16.000 euro en een rijverbod van drie maanden tot twee jaar. Jongeren die pas hun rijbewijs hebben, krijgen een rijverbod en moeten opnieuw een rijexamen afleggen. Bij herhaling binnen de drie jaar worden de boetes nog zwaarder - tot 40.000 euro - en kan zelfs een celstraf volgen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
198
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike