"Als jonge kunstenaar zou ik werken voor mijn centen, zoals iedereen": uitspraak van Antwerpse cultuurschepen schiet in verkeerde keelgat van kunstsector

Acteur Michaƫl Pas, voorzitter van De Acteursgilde, is verontwaardigd over uitspraken die Antwerps schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud (N-VA) deed in de kranten van het Mediahuis. Ze reageerde op het grote protest dat er is tegen het schrappen van de projectsubsidies. Maar volgens haar liet Rubens zich ook niet tegenhouden door subsidies en moet iedereen werken voor zijn geld. "Dat zijn twee grote clichƩs over kunst en cultuur en ze zijn nergens op gebaseerd. We zijn verbijsterd. Ik zou de eer aan mezelf houden en toegeven dat ik van de materie niet zoveel weet."

De Acteursgilde, de Vlaamse belangenvereniging voor professionele acteurs, is verbolgen over uitspraken van de Antwerpse schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud in de kranten van het Mediahuis. Die interviewden haar over het protest dat er al weken is tegen het schrappen van projectsubsidies. "Daar haalde ze weer even de twee allergrootste clichƩs ter wereld uit de kast, die over kunst en cultuur bestaan", zegt voorzitter Michaƫl Pas. "Van een schepen van Cultuur verwacht je toch iets meer diepgang en doordachtheid."

Koningin Elisabethwedstrijd

Ait Daoud zei dat Rubens, de wereldberoemde Antwerpse kunstschilder uit de 16e en 17e eeuw, zich ook niet liet tegenhouden door subsidies en dat iedereen moet gaan werken voor zijn geld. "Dat eerste is je reinste flauwekul en op geen enkel historisch feit gebaseerd. We weten allemaal dat Rubens grote, politieke sier maakte en werkte voor koninklijke hoven, kerken en stadsbesturen. Ook hij werd dus betaald met publiek geld. Het woord subsidie bestond nog niet, maar als je geld krijgt om staatsieportretten te maken, is dat toch eigenlijk wel hetzelfde. Alsof je alleen een echte kunstenaar bent, als je zonder subsidies werkt. Dan is het filharmonisch orkest van Vlaanderen of de Koningin Elisabethwedstrijd ook geen kunst."

Gemakshalve vergeet de schepen dat ze een openbaar ambt uitvoert en ook betaald wordt met publieke middelen

Michaƫl Pas, voorzitter De Acteursgilde

Dat kunstenaars volgens de schepen niet echt zouden werken voor hun geld, getuigt volgens Pas helemaal van een totaal gebrek aan respect. "Alsof kunstenaars niet werken en centen alleen maar centen zijn, wanneer ze uit de privƩsector komen. Gemakshalve vergeet de schepen ook dat zij een openbaar ambt uitvoert. Zij is een vrouw die betaald wordt met publieke middelen die zegt dat kunstenaars alleen maar kunstenaars zijn, wanneer ze werken zonder publieke middelen. Ik begrijp dat niet. Van een schepen verwacht je meer inzicht."

Komt het nog goed tussen de sector en de schepen? "Er zullen misschien wel weer excuses volgen, dat ze het zo niet had bedoeld en dan gaat de rimpeling in het water wel weer liggen. Maar met zulke uitspraken geeft ze toch te kennen dat het haar bitter weinig interesseert of er nog een nieuwe generatie kunstenaars in haar stad opstaat. Als ik een stadsbestuur was of schepen van Cultuur, dan zou ik de eer aan mezelf houden, toegeven dat ik van de materie niet zoveel weet en me afvragen of er geen andere mensen zijn die meer geest en hart hebben voor cultuur."

Net zoals de Rode Duivels niet kunnen scoren zonder dat ze een jeugdtraining hebben gehad, zo kan cultuur niet excelleren zonder te investeren in de basis

Michaƫl Pas, voorzitter De Acteursgilde

Dat er zoveel reactie komt op de uitspraken, wijst er volgens Pas op dat heel veel mensen zich geschoffeerd voelen en niet alleen de kunststudenten. "Dat is jammer. Kijk naar de vlaggen en de rode lopers voor de heropening van het KMSKA. Die zijn terecht, daar zijn we allemaal trots op. Maar het is kortzichtig om te denken dat je alleen kan uitpakken met de toplaag en met topprestaties en niet tegelijk oog hebt voor de nieuwe generaties die eraan komen. Net zoals de Rode Duivels niet kunnen scoren zonder dat ze een jeugdtraining hebben gehad, zo kan cultuur niet excelleren zonder te investeren in de basis."

Meest gelezen