© ATV

Grootste WK-fanpark in de Kempen volledig afgelast: wat met Waagnatie en Nekkerhal?

Antwerpen -

Ofwel beslissen we allemaal nog heel last minute waar we de wedstrijden van de Rode Duivels gaan kijken ofwel laat het WK voetbal in Qatar ons echt koud. Organisatoren van events met grote schermen zien allesbehalve een stormloop op de ticketverkoop. In Weelde zijn alle geplande wedstrijden op groot scherm nu al afgelast. In de Waagnatie in Antwerpen en Nekkerhal in Mechelen gaan de festiviteiten rond het WK nog wel door. “We zitten met stress, maar geloven er nog in.”

Rebecca Van Remoortere

Ligt het aan de energiecrisis, de gevoeligheid van Qatar als gastland of zijn de Rode Duivels gewoon niet meer zo populair als tijdens de vorige voetbalkampioenschappen? Organisatoren van WK-events hebben er het raden naar, maar het is voor hen wel nagelbijten tot de dag van de eerste wedstrijd om te weten of er voldoende animo is.

In het Kempense Weelde wachten ze niet meer. Ze nemen de vlucht vooruit en cancelen het hele gebeuren. Bar Qatar moest het grootste fanpark van de Rode Duivels in de Kempen worden. “We zouden drieduizend toeschouwers per keer ontvangen. We vroegen vijf euro voor een toegangsticket en werkten ook vipformules uit aan iets hogere prijzen. Bij andere events van ons doen die formules het heel goed bij bedrijven voor hun werknemers, maar nu niet. In tijden van energiecrisis en besparingen hebben bedrijfsleiders duidelijk geen boodschap aan geld uitgeven aan feesten. We hadden tot nu nog maar aan één bedrijf tickets verkocht”, zegt organisator Dave Baelus.

©  rr

Verder leeft het WK gewoon te weinig volgens hem. “Er is en blijft weinig animo dus moesten we nu handelen. Onze leveranciers zaten te wachten. We hadden hen op voorhand gezegd dat we twee weken voor de eerste wedstrijd zouden beslissen of we ermee doorgingen of niet. De slimste financiële keuze is nu om het niet te doen. Omdat we op tijd handelen komen we er nog goed vanaf.”

Dat de wedstrijden in het omstreden Qatar worden gespeeld, speelt ook zeker een rol volgens Baelus. “De rijke sjeiks hebben met geld gegooid naar de FIFA en die zijn gevolgd. Als ik eerlijk ben, denk ik dat de sterspelers van elk land beter een statement hadden gemaakt door niet te spelen.”

Waagnatie in Antwerpen

In Antwerpen kunnen supporters nog wel afzakken naar de Waagnatie om de Belgen te zien spelen. Maar met enkel en alleen het uitzenden van de wedstrijd, gaat het ook daar niet lukken. “Wij combineren elke wedstrijd van de Duivels met een feestje achteraf. Dat zijn bekende feestconcepten zoals The Love Below die al een achterban hebben waar mensen op af komen”, klinkt het bij de organisatie.

“Er zijn ook nog twee technofeestjes tijdens de WK-periode wat het financieel interessanter maakt. Gelukkig hebben we ook een grote achterban bij de bedrijven. Zij zorgen voor het grootste aandeel van de tickets. De ticketverkoop van de wedstrijd tegen Kroatië doet het heel goed bijvoorbeeld. Die wedstrijd gaat door om 16 uur en is gemakkelijk te combineren met een afterworkparty. De wedstrijd tegen Marokko op zondag doet het veel minder goed.”

Waagnatie ©  Victoriano Moreno

Nekkerhal in Mechelen

In de Nekkerhal in Mechelen gaan de festiviteiten rond het WK nog wel door. “We verkopen tickets, maar het is nog afwachten hoeveel volk er uiteindelijk zal komen. We zitten met stress, maar geloven er nog in. Ik denk dat veel mensen pas laat beslissen waar ze gaan kijken”, zegt Kristof Schippers van de Rawberry Group.

Het zou volgens Schippers ook helpen als er meer zichtbaarheid was rond het WK. “Tijdens de vorige grote toernooien kon je geen supermarkt binnengaan zonder te botsen op een stand van de Rode Duivels. Nu staat alles al vol Sinterklaas en kerstbomen, daar passen geen duivels meer tussen.”

Archiefbeeld Nekkerhal. ©  Stijn Van de Sande

Merchandising

Dit WK krijgt inderdaad helemaal niet zoveel aandacht dan vorige toernooien. Dat ziet ook hoogleraar marketing aan de UAntwerpen Nathalie Dens. “We komen van een gouden generatie Rode Duivels die het toch niet helemaal heeft waargemaakt. Het idee leeft dat we de hoop op winst moeten laten varen. Een paar jaar geleden waren we nog tous ensemble en stonden we allemaal achter de ploeg, nu is het geloof minder groot en dat weten de bedrijven ook. Dan wordt het minder interessant om veel merchandising te verkopen.”

Verder speelt ook het gegeven van Qatar mee bij de bedrijven. “Meer en meer bedrijven durven een standpunt innemen. Ze sluiten bijvoorbeeld ook vestigingen in Rusland naar aanleiding van de oorlog met Oekraïne. Bedrijven durven zich nu ook bewust distantiëren van Qatar, zeker als ze weten dat hun klanten dezelfde waarden delen.”

MEER OVER DE RODE DUIVELS