"Supermarkten ontspringen de dans in debat over slachthuizen"

In de hele discussie over de wantoestanden in slachthuizen, zijn de supermarkten ("de retailers") voorlopig onder de radar gebleven. "Maar zij lobbyen bij varkenshouders en slachthuizen voor de laagste prijzen en zijn dus mee verantwoordelijk", klonk het in een debat in "De zevende dag". Supermarktketens Delhaize en Carrefour ontkennen echter met klem dat zij mee de prijs kunnen bepalen.
Christophe Ketels / COMPAGNIE GAGARINE

Hoe is het mogelijk dat zulke wantoestanden überhaupt kunnen gebeuren? In de hele discussie is zowat al iedereen met de vinger gewezen, gaande van de individuele werknemers, het slachthuis, de consument, de varkensboeren, of gewoon "het systeem". Dat het een "gedeelde verantwoordelijkheid" is, daar groeit stilaan eensgezindheid over, zo bleek ook uit het debat, waarin zowel de politiek, GAIA, het Algemeen Boerensyndicaat en de federatie voor de slachthuizen vertegenwoordigd waren.

"Maar wat me wel opvalt, is dat de hele retailsector, de supermarkten, in deze discussie de dans ontspringen", merkte N-VA-Vlaams Parlementslid Jelle Engelbosch op. "Ze waren er als de kippen bij om de samenwerking met het slachthuis stop te zetten, maar ze zijn wel mee verantwoordelijk voor de prijsvorming op de markt. Ze gaan bij de varkensboeren en slachthuizen lobbyen voor de goedkoopste prijs en zijn dus mee verantwoordelijk dat er op die manier aan de lopende band varkens geslacht worden."

Instemmend geknik bij Michel Vandenbosch (GAIA) en Hendrik Vandamme (Algemeen Boerensyndicaat). "In alle foldertjes staat op de eerste pagina promoties voor vers vlees en we hebben dat al vaker aangekaart", zegt ook Vandamme. "Wat nu gebeurt in dat slachthuis kan gelinkt zijn aan die drang voor de laagste prijs voor vlees en verse voeding. Want er wordt gebradeerd met verse voeding, en dat alleen al is een probleem."

"Dat wij mee de prijs kunnen bepalen, is fout"

Maar bij supermarktketens Delhaize en Carrefour ontkennen ze alvast met klem dat ze mee de prijs van het varkensvlees kunnen bepalen. "Slechts 7 procent van de geslachte varkens in de Belgische slachthuizen wordt effectief in België geconsumeerd", zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour. "Als kleine afnemers zullen wij de prijs dan ook niet maken. Dat is gewoon fout." Eenzelfde geluid bij Delhaize: "De prijs voor varkensvlees wordt bepaald op de internationale markt, als Belgische retailer kunnen wij dan ook weinig aan die prijs veranderen."

Maar desondanks doen beide ketens naar eigen zeggen net inspanningen om de varkenssector te ondersteunen. "Delhaize werkt samen met de varkenshouders aan speciaal veevoeder met omega 3 waardoor het varkensvlees beter en gezonder wordt en de varkenshouders krijgen daar dan ook een extra vergoeding voor", zegt woordvoerder Roel Dekelver. Ook Carrefour beklemtoont dat ze varkensboeren als steunmaatregel een extra toeslag op de marktprijs betalen.

"Want we hebben er geen enkele baat bij dat de vleessector onder druk komt te staan", geeft Dekelver nog mee. "Wij proberen net op korte én lange termijn de varkenssector duurzaam te houden zodat de Belgische consument ook in de toekomst nog van hoogstaand varkensvlees kan genieten."

Herbekijk hieronder het debat in "De zevende dag":

Meest gelezen