© Dirk Vertommen

Buurtbewoners voeren actie tegen knips in Nekkerspoel: “Geef bewoners doorgang via nummerplaatherkenning”

Mechelen -

In wijk Nekkerspoel in Mechelen treden komende maandag 14 november vier knips in werking. Actiecomités riepen op om te protesteren tegen de plannen en daar kwam zaterdag veel volk op af. “De knips maken geen onderscheid tussen lokaal verkeer en sluipverkeer. Wij vragen om nummerplaatherkenning voor bewoners”, is de duidelijke mening van de menigte.

Joeri Vanderlinden

De actievoerders poseerden snel even op straat. ©  Dirk Vertommen

Vanaf komende maandag treden de vier knips in werking. Onder andere in de Caputsteen- en Kleine Nieuwedijkstraat, aan de fietsostrade, mag je niet meer van de ene kant van het spoor naar de andere rijden. Ook op de Frans Halsvest en in de Sint-Gommarusstraat komen paaltjes om straten af te sluiten.

LEES OOK. Onderweg in Mechelen? Hou dan rekening met deze nieuwe verkeerssituaties

De actievoerders waren massaal aanwezig in de Caputsteenstraat, waar een knip komt. “Parkeerplaatsen aan de andere kant worden onbereikbaar. Bewoners zijn verplicht om rond te rijden via Liersesteenweg, R6 en Grote Nieuwedijkstraat, wat daar dan weer file veroorzaakt”, zegt Erwin Van San van vzw Verbindend Mechelen. “De bereikbaarheid wordt onmogelijk gemaakt. De knips maken geen onderscheid tussen lokaal verkeer en sluipverkeer. Geef bewoners doorgang via nummerplaatherkenning.”

Wijkleven

Door het eenrichtingsverkeer op de vesten vreest het stadsbestuur dat er veel sluipverkeer in de wijken terechtkomt. De actievoerders hebben daar een andere mening over. “Het bereiken van de school in de Caputsteenstraat of familie bezoeken wordt gelijkgesteld met mensen die de vesten willen vermijden. Ze zijn niet bereid om te differentiëren en kiezen voor harde stops. Wij zijn ook voor meer groen en meer veiligheid, maar niet ten koste van het wijkleven”, legt Van San uit.

Voor deze actievoerder is het 5 voor 12. ©  Dirk Vertommen

“Ze verdrijven het verkeer van de Vesten, vooral de binnenring, naar de buitenring van de vesten en de woonwijken”, zegt Leo Vivijs van vzw Verbindend Mechelen. “In plaats van de verkeersbelasting te verdelen, gaan we ze verschuiven.”

Schoolgaande kinderen

Door de knips krijgen gebruikers van de fietsostrade vanaf maandag voorrang, ook op de schoolgaande kinderen die daar moeten passeren. “Fietsers komen hier aan hoge snelheid voorbij”, schetst Van San de situatie. “De kinderen die van onder de brug komen en waar er weinig zichtbaarheid is, moeten stoppen om speedpedelecs door te laten. Dat is toch zowel pedagogisch als naar veiligheid toe onverantwoord. Een autostrade voor fietsers hoort niet in een schoolomgeving.”

Leo Vivijs van vzw Verbindend Mechelen spreekt actievoerders toe. ©  Dirk Vertommen

Wat nog tegen de borst stoot, is dat de knip tijdelijk verdwijnt tijdens thuiswedstrijden van KV Mechelen. “Voor hulpverleners, politie en tijdens wedstrijden van KV Mechelen kan het wel, maar buurtbewoners vallen uit de boot. Daar stellen wij ons vragen bij”, stelt Vivijs.

“Ik begrijp dat verandering moeilijk is, maar de positieve impact van de tangent en reeds uitgevoerde aanpassingen op de vesten zijn al zeer duidelijk merkbaar”, reageerde schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+). “Het verkeer is aanzienlijk verminderd. De ingreep in Nekkerspoel is nodig. Enerzijds is er de jarenlange problematiek van het sluipverkeer en dat zal door de heraanleg van de vesten nog toenemen. Op vraag van de provincie moet ook de verkeersveiligheid van de fietsostrade naar omhoog.”

Toenemend verkeer

In 2014 waren er ook plannen om knips in te voeren in de Caputsteen- en de Kleine Nieuwedijkstraat. Na een proefperiode werd er in 2015 een referendum gehouden. Daar kwam uiteindelijk het alternatief van eenrichtingsverkeer uit de bus. Dat de stad nu toch die originele plannen wil doordrukken, schiet in het verkeerde keelgat bij de bewoners. “Zij zoeken redenen om iets wat vijf jaar geleden mislukte, toch door te voeren”, zegt Leo Vivijs nog.

“Ik denk dat we het verkeer van vijf jaar geleden niet kunnen vergelijken met vandaag”, zegt Vanmarcke. “Elke centrumstad kreunt onder toenemend verkeer en zoekt naar mobiliteitsoplossingen. Vijf jaar geleden was er één argument om de knips toe te passen, ondertussen zijn het er drie. Uiteraard zullen we de situatie monitoren en evalueren.”

LEES OOK:

• Tijdelijke herinrichting Mechelse vesten is eerste stap naar veel grotere vernieuwing

• Tegelijk met laatste fase herinrichting vesten voert Mechelen stops Nekkerspoel in

©  Dirk Vertommen

©  Dirk Vertommen

©  Dirk Vertommen

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen