Roestvorming bij auto’s komt vaker voor: hoe komt dat, en welke modellen zijn het kwetsbaarst?
Autofabrikanten investeren vooral in ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’, maar het lijkt erop dat dit ten koste gaat van de roestbescherming. Verschillende rapporten komen met dit oordeel. Zelfs Tesla blijkt te weinig aan de preventie van roestvorming te doen. Wij geven een overzicht van de modellen die het meest vatbaar zijn voor roest.
De tijd dat auto's bij manier van spreken al in de folder begonnen te roesten, ligt gelukkig ver achter ons, maar dat wil niet zeggen dat alle autofabrikanten hun corrosiepreventie op orde hebben. Sterker nog, de laatste jaren blijkt dat een aantal fabrikanten op dat gebied flink heeft bespaard.
In tijden van volledig verzinkte carrosserieën en de hoogste kwaliteitscontroles bij de autoproductie denken veel bestuurders dat roest geen probleem meer is. Maar het lijkt erop dat dit beeld niet meer klopt. Een rapport uit 2016 uit Zweden toonde eerder al aan hoe vatbaar veel moderne auto’s zijn voor corrosie.
Vooral oudere auto’s
Dat kwam destijds vooral door bepaalde ontwerpkenmerken die het roesten bevorderen. In het rapport uit Zweden stond dat zelfs Volvo’s, die als oersterk worden beschouwd, weer gevoeliger waren geworden voor corrosie. De uitkomsten van dat rapport werden begin dit jaar ook bevestigd door de Duitse testorganisatie GTÜ, die toen cijfers beschikbaar stelde aan het gezaghebbende Duitse autoblad Auto Motor & Sport.
Sinds de fabrikanten zijn gaan besparen op roestbescherming en zijn overgegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem geworden, zegt het tijdschrift. Van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 bij de GTÜ werden gekeurd, hadden 441.000 auto’s roestproblemen. Dat waren vooral voertuigen van meer dan tien jaar oud, aldus Auto Motor & Sport. Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto’s had roestproblemen.
Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto’s die het vaakst door roest worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Tesla
Ook Tesla is niet smetteloos wat dat betreft. Op sociale media verschenen al eerder berichten over Tesla’s die in besneeuwde streken al na één winterseizoen flink waren verroest. Auto Motor & Sport heeft een Tesla Model 3 met slechts 300 kilometer op de teller laten nakijken door roestexpert Ralf Rößler. Het resultaat doet volgens hem denken aan de Alfasud uit de jaren zeventig: holtes werden gevuld met constructieschuim. “Dat schuim gaat water opzuigen", verwacht Rößler. “Over een half jaar is het roestig, over zes jaar compleet verroest.”
Volgens technisch directeur Marco Oehler van GTÜ heeft ook de trend naar lichtgewicht bouwen, wat nodig is bij elektrische auto's om de zware accu’s te compenseren, een negatief effect op de roestgevoeligheid van moderne auto’s. Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten ‘galvanische corrosie’ wanneer ze in contact komen met andere materialen. “Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten. Het duurt vrij lang voordat dit aan de buitenkant zichtbaar wordt", waarschuwt Marco Oehler.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Iemand betaalde 800.000 dollar voor deze Duitse roestbak
Een Amerikaanse bedrijf heeft 800.000 dollar (zo'n 715.000 euro) gekregen voor deze Mercedes-Benz 300 SL Roadster. De auto stond tientallen jaren weg te roesten in een schuur voordat hij werd gevonden. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
182
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt