65 procent zigzagt in de file: ben je dan sneller of net niet?
De ene vindt het verschrikkelijk irritant, terwijl de andere er een vaste gewoonte van maakt. Constant wisselen van rijstrook heeft in de auto al tot veel discussies geleid. Maar zorgt het er ook effectief voor dat je sneller op je bestemming aankomt? En maakt het je niet extra kwetsbaar voor ongevallen? Wij vroegen raad aan verkeersinstituut VIAS. “Er gebeuren naar schatting zo’n 14.000 ongevallen door van rijstrook te veranderen.”
Voor heel wat autobestuurders is het een sport geworden: zigzaggen door de file. “Uit onderzoek blijkt dat 65 procent van de mensen van rijstrook verandert als de kans zich aandient”, zegt Stef Willems van het verkeersinstituut VIAS. “De meerderheid van de autobestuurders denkt dan ook dat de andere rijstrook sneller vooruit gaat. Dat heeft verschillende redenen. Zo kijken we minder naar links en rechts als we aan het rijden zijn dan wanneer we stilstaan. Ook is het zo dat het sneller gaat om twintig auto’s in te halen dan om door diezelfde twintig ingehaald te worden. Daardoor kan de indruk ontstaan dat er je meer dan twintig auto’s zijn voorbijgereden, omdat het gewoon langer duurt. Kortom, inhalen verschaft kortstondig plezier, ingehaald worden blijkt een slechts traag voorbijgaande kwelling.”
Veroorzaakt het meer ongevallen?
“Het voortdurend wisselen van rijstrook komt de files helemaal niet ten goede”, zegt Stef. “Het heeft ook een negatieve impact op de verkeersveiligheid. Als twee bestuurders op twee verschillende rijstroken tegelijk het manoeuvre willen maken ontstaat er een erg gevaarlijke situatie. Om nog maar te zwijgen over diegenen die de nodige plaats ‘afdwingen’. Bovendien vormen al die manoeuvres ook een gevaar voor de motorrijders die door de file zigzaggen. Volgens een Amerikaans onderzoek zou vier procent van alle ongevallen te wijten zijn aan het veranderen van rijstrook. Als je dat zou vertalen naar een Belgische context, gaat het in ons land om zo’n 14.000 ongevallen. Gelukkig gaat het enkel om materiële schade.”
Als één bestuurder op de vijf regelmatig van strook verandert, verliest de snelweg twee procent van zijn totale capaciteit.
Daarnaast zorgt het gezigzag ook voor langere files. “De auto die zigzagt neemt immers de plaats in van twee wagens en doet zo de capaciteit van de weg afnemen. Bovendien verplicht de uitwijkende bestuurder de andere weggebruikers tot afremmen, wat ook de verkeersdoorstroming verstoort. Het gevolg is dat, naarmate het aantal manoeuvres toeneemt, alle weggebruikers meer tijd verliezen. Men gaat er doorgaans van uit dat een rijstrook 1.800 voertuigen per uur aankan. Voor een rijbaan met twee stroken zijn dat er dus 3.600 per uur. Als één chauffeur op de vijf regelmatig van strook verandert, bijvoorbeeld gedurende tien procent van de tijd, verliest de snelweg twee procent van zijn totale capaciteit en neemt het fileprobleem ook met twee procent toe.”
Het bespaart dus géén tijd?
“Nee, voortdurend veranderen levert geen tijdwinst op.” Dat bevestigt ook mobiliteitsorganisatie VAB. Zij stuurden een week lang twee wagens door de ochtendfile in Antwerpen. De ene auto bleef op hetzelfde rijvak, de andere wisselde wanneer het verkeer op een van de andere rijstroken vlotter ging. Wat bleek? Degene die zigzagde, was gemiddeld 1 minuut en 43 seconden sneller op de bestemming. “Een erg beperkte tijdwinst dus. En het is maar de vraag of die opweegt tegen het risico op ongevallen en de ongemakken en frustraties die je veroorzaakt bij andere weggebruikers.” Als je het jezelf makkelijk wilt maken, blijf je dus maar best gewoon op dezelfde rijstrook rijden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Even swipen tijdens het rijden kan je 174 euro kosten: experts geven advies om je smartphone veilig te gebruiken in de auto
-
144
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”