Leerkracht-student Chaïmae (19) draagt hoofddoek en vond geen stageplek in Vlaanderen: "Ik ben wie ik ben, ik geef les in wat ik les moet geven"

Leerkracht-student Chaïmae Bentouhami (19) moest als moslima die een hoofddoek draagt, erg lang zoeken naar een school waar ze stage kon lopen, zo getuigt ze in "De afspraak". In Vlaanderen vond ze naar eigen zeggen geen enkele plek, uiteindelijk moest ze naar Anderlecht trekken.

Het is steeds moeilijker voor toekomstige leerkrachten met een hoofddoek om een stageplek te vinden bij een Vlaamse school. Volgens Gert Naessens, directeur van de lerarenopleiding aan de co-hogeschool Odisee, is het Vlaamse lerarenkorps te weinig divers voor een Vlaanderen dat bulkt van de diversiteit. Toch ondervinden heel wat toekomstige leerkrachten die een hoofddoek dragen, grote problemen in de zoektocht naar een stageplek of werk. 

De leerlingen die geen hoofddoek dragen hadden wel snel een stageplek gevonden

Chaïmae Bentouhami, student leerkracht Odisee-hogeschool

Zo ook Chaïmae Bentouhami (19), moslima en studente aan de Odisee-hogeschool te Brussel. Als eerstejaarsstudente moest ze meteen ook een stage doorlopen in een school naar keuze. Makkelijker gezegd dan gedaan, want Bentouhami ondervond heel wat moeilijkheden met de zoektocht naar een stageplek in Vlaanderen. 

"Ik woon al mijn hele leven in Vilvoorde. Toen ik mijn middelbaar had afgerond in het Lucerna-college te Anderlecht en van start ging met mijn opleiding aan de hogeschool, wilde ik vooral dicht bij huis stage lopen", getuigt Bentouhami in "De Afspraak". "Ik ben gaan zoeken in Vilvoorde, maar ook in Mechelen, Grimbergen en omstreken." Zonder al te veel succes. "Ik heb minstens een tiental scholen gecontacteerd, maar geen enkele school wilde me aannemen." 

Videospeler inladen...

Ik heb minstens een tiental scholen gecontacteerd, maar geen enkele school wilde me aannemen

Chaïmae Bentouhami, student leerkracht Odisee-hogeschool

Krachten bundelen

Bentouhami zegt dat de scholen waarbij ze solliciteerde voor een stage op twee manieren reageerden. "Een eerste reactie ging vaak over neutraliteit. Ze vonden dat ik niet neutraal genoeg was om voor de klas te staan. Een tweede reactie was, 'lees eerst eens het schoolreglement'." Bentouhami was ook niet de enige moslima die het moeilijk had, "de leerlingen die geen hoofddoek dragen, hadden wel snel een stageplek gevonden. Na veel proberen hebben we uiteindelijk besloten om samen met de andere meisjes met een hoofddoek de handen in elkaar te slaan en samen een stageplek te zoeken." 

Ditmaal wél met succes. Het Lucerna-college neemt de vijf dames aan. Niet toevallig dezelfde middelbare school waar Bentouhami eerder school liep en ook als leerlinge haar hoofddoek mocht aanhouden. "In Vlaanderen ben ik bij geen enkele school aangenomen, in Brussel ging het plots heel vlot."  Bentouhami is tevreden, maar vindt het sneu dat ze een heel eind verder moet lesgeven. "Ik ben anderhalf uur onderweg naar mijn stageplek", aldus Bentouhami.  

Na veel proberen hebben we uiteindelijk besloten om met de andere meisjes met een hoofddoek de handen in elkaar te slaan en samen een stageplek te zoeken

Chaïmae Bentouhami, student leerkracht Odisee-hogeschool

Er bestaat eigenlijk niet zoiets als een overkoepelend hoofddoekenverbod op scholen. De ene scholengroep houdt er andere regels op na dan de andere. Zo wil het gemeenschapsonderwijs onder geen enkele beding een hoofddoek in de scholen, met uitzondering van leerkrachten die religieuze vakken geven. In het katholieke onderwijsnet heeft de school zelf het recht om de hoofddoek toe te laten, maar in realiteit zijn er slechts weinige katholieke scholen die daar ook voluit voor kiezen. 

Hogere roeping?

De discussie over het dragen van een hoofddoek op scholen gaat al even mee. Dinsdag zei Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA), "het lijkt me perfect verdedigbaar dat een school niet wil dat leerkrachten opzichtige tekenen van religieuze overtuiging dragen. Ik steun die scholen voluit. Kandidaat-leerkrachten die de keuze van school niet willen respecteren, hebben blijkbaar wel een hogere roeping dan lesgeven." 

Een uitspraak die bij Bentouhami in het verkeerde keelgat schiet. "Soms krijg ik het gevoel dat ik als moslima geviseerd word. De hoofddoek maakt deel uit van mijn identiteit, maar ik geef les in wat ik les moet geven." Ze hekelt de uitspraak van Weyts alsof ze "een hoger belang" dient dan louter het onderwijs. "Ik heb ervoor gekozen om leerkracht te zijn. Het is straf dat hij zoiets durft te zeggen. Maar eigenlijk is het een uitspraak die een gebrek aan kennis blootlegt. De minister floept er dan maar iets uit." 

Ik heb ervoor gekozen om leerkracht te zijn. Het is straf dat hij zoiets durft te zeggen. Maar eigenlijk is het een uitspraak die een gebrek aan kennis blootlegt

Chaïmae Bentouhami, student leekracht Odisee-hogeschool

"Heel veel mensen denken dat een moslima wordt onderdrukt als ze ervoor kiest om een hoofddoek te dragen. Maar dat is niet zo. Als moslima heb ik er zelf voor gekozen om een hoofddoek te dragen." Ze hoopt dat er in de toekomst verandering komt. "Ik hoop dat de scholen in het algemeen inzien dat een hoofddoekenverbod absoluut absurd is." 

Meest gelezen