De Russische president Vladimir Poetin liet zich op de G20-top vertegenwoordigen door zijn buitenlandminister Sergei Lavrov.
Volledig scherm
De Russische president Vladimir Poetin liet zich op de G20-top vertegenwoordigen door zijn buitenlandminister Sergei Lavrov. © via REUTERS

Biden noemt Russische aanvallen op Oekraïne “barbaars”, meeste G20-landen veroordelen oorlog in Oekraïne in slotverklaring

De landen van de G20 hebben op de top in Indonesië een gezamenlijke slotverklaring aangenomen, ondanks grote meningsverschillen over onder meer de oorlog in Oekraïne. Dat hebben verschillende deelnemers bevestigd aan het Duitse persagentschap DPA. De Amerikaanse president Joe Biden heeft de laatste Russische aanvallen op Oekraïne volgens een verklaring van het Witte Huis als “barbaars” bestempeld in een gesprek met Rishi Sunak, de Britse eerste minister.

  1. “Ga zelf in Oekraïne vechten!” Hoe parlementslid Marjorie Taylor Greene de Amerikaanse miljardensteun alsnog probeert te saboteren
    PREMIUM
    36

    “Ga zelf in Oekraïne vechten!” Hoe parlements­lid Marjorie Taylor Greene de Amerikaan­se miljarden­steun alsnog probeert te saboteren

    Als alles goed gaat, stemt het Amerikaanse parlement binnen enkele dagen in met nieuwe steun aan Oekraïne. Een pakket van meer dan 60 miljard dollar dat al een halfjaar op goedkeuring wacht. Lukt dat nu eindelijk? Of slagen Trump-gezinde tegenstrevers er toch weer in om de boel te saboteren? Niemand die daar harder voor ijvert dan Marjorie Taylor Greene. Een parlementslid dat campagne voert met een geweer in de aanslag, grossiert in samenzweringstheorieën en collega’s die het voor Oekraïne opnemen toebijt dat ze dan zelf maar moeten gaan vechten.
  2. Luchtvaartmaatschappijen betalen voor minder dan kwart van hun CO2-uitstoot in Europa: “Passagiers betalen meer voor koffie op luchthaven”

    Luchtvaart­maat­schap­pij­en betalen voor minder dan kwart van hun CO2-uit­stoot in Europa: “Passagiers betalen meer voor koffie op luchthaven”

    Alle passagiersvluchten die vorig jaar in Europa vertrokken, stootten samen evenveel CO2 uit als 80 miljoen benzinewagens op een jaar tijd. Maar de luchtvaartmaatschappijen moesten via emissiehandelsystemen voor minder dan een kwart van die emissies betalen. Dat klaagt de ngo Transport & Environment, die strijdt voor milieuvriendelijker vervoer, aan in een nieuw rapport. “Passagiers betalen meer voor hun koffie op de luchthaven dan sommige maatschappijen voor hun uitstoot”, klinkt het.