Duizenden klanten krijgen energiepremie toch al deze maand uitbetaald

Themabeeld. ©  BELGA

Terwijl premier De Croo vorige week zei dat de federale energiepremie pas in december – met een maand vertraging – zou worden uitbetaald, ontvingen duizenden energieklanten de premie van 196 euro nu toch al. ‘We vonden het belangrijk om de factuur van onze klanten deze maand al te kunnen verlichten’, zegt energieleverancier Energie.be.

Werner Rommers

Midden september besliste de regering om de federale energiepremie, ook wel het basispakket energie genoemd, in te voeren om gezinnen door de winter te helpen, gelet op de torenhoge energieprijzen.

Concreet zouden gezinnen vanaf november hun maandelijkse voorschotfactuur voor gas en elektriciteit met in totaal 196 euro naar beneden zien gaan: 135 euro voor gas, 61 euro voor elektriciteit.

Tot premier Alexander De Croo (Open VLD) vorige week op de Franstalige openbare omroep RTBF bekendmaakte dat de uitbetaling pas in december zou gebeuren, als gevolg van technische problemen bij de energieleveranciers. Concreet zouden volgens De Croo gezinnen in december hun voorschotfactuur met een dubbele premie zien dalen, die van november én december tegelijk.

Nu blijkt echter dat duizenden energieklanten de energiepremie van november toch al verrekend zien in hun voorschotfactuur van deze maand. Het gaat onder meer om de zowat 40.000 klanten van energieleverancier Energie.be.

‘Vorige week donderdag, iets na 17 uur, hebben we van de overheid de lijsten ontvangen van klanten die in aanmerking komen voor het zogenoemde basispakket energie’, zegt mede-ceo Tom Van Den Bosch. ‘We hebben dan administratief alles op alles gezet om de premie nog in de voorschotfactuur van november te verrekenen. Voor 97 procent van onze klanten zijn we daarin geslaagd. We beseffen dat de hoge energieprijzen veel mensen in de problemen brengen. Door de premie toch nog in de voorschotfactuur van november te verrekenen, willen we ons steentje bijdragen om de energierekening betaalbaar te houden.’

Nog veel werk

Febeg, de federatie van Belgische elektriciteits- en gasbedrijven, zegt dat ook enkele grote energieleveranciers ‘zullen proberen om hun klanten nog deze maand de energiepremie uit te keren’, aldus gedelegeerd bestuurder Marc Van den Bosch. ‘Maar evident wordt dat niet: de energieleveranciers ontvingen pas enkele dagen geleden van de overheid de lijsten van de klanten die recht hebben op de energiepremie. Vervolgens moeten – zeker bij de grote spelers – de facturatiesystemen worden aangepast én uitgetest. Dat vraagt de nodige tijd.’

Het basispakket energie wordt toegekend van november tot maart volgend jaar: wie gas en elektriciteit afneemt, zal al die maanden zijn voorschotfactuur met 196 euro zien dalen door de premie van de federale regering.

Er zijn wel enkele voorwaarden. Het zogenaamde ‘basispakket’ is er enkel voor wie een variabel energiecontract heeft, of voor wie een vast energiecontract afsloot na 1 oktober 2021. Wie een sociaal tarief heeft, heeft geen recht op het basispakket. De hoogste inkomens krijgen dat wel uitbetaald, maar moeten het nadien deels terugbetalen via de belastingen.

Wie de premie niet krijgt, maar toch denkt in aanmerking te komen, kan vanaf januari bij de FOD Economie bezwaar indienen.

Wat moet je (niet) doen om premie te ontvangen?

Door de invoering van het basispakket energie – ook wel de federale energiepremie genoemd – zien gezinnen en ­alleenstaanden die deze winter gas en elektriciteit afnemen, hun energie­factuur met 196 euro ­dalen. Wie er recht op heeft, moet in principe niks doen. De overheid gaf de voorbije weken lijsten door aan de energieleveranciers, die de premie op de maandelijkse voorschotfactuur mee in rekening nemen, over wie ervoor in aanmerking komt.

Dat betekent dat wie de komende dagen en weken mails ontvangt over wat te doen om de federale energiepremie te ontvangen, het best oplet voor oplichters. De bank Argenta waarschuwde gisteren alle klanten dat ze 'heel wat meld­ingen van phishing ontvangt, waarbij fraudeurs inspelen op de energiecrisis'. Denk aan phishingberichten 'over de betaling van je energiepremie, met een QR-code in het bericht'. De bank vraagt klanten nooit ­linken aan te klikken in verdachte berichten en QR-codes niet te scannen.