De elektrische vrachtwagen breekt (heel voorzichtig) door: grootste bestelling in België tot nu toe

DFDS, een groot Europees transportbedrijf dat onder meer actief is in de Gentse haven, gaat in Europa 125 volledig elektrische vrachtwagens inzetten. De eerste daarvan is voor ons land en is vanmorgen geleverd in Gent. Het is de grootste bestelling tot nog toe in België. Elektrische vrachtwagens kosten nu nog drie keer zoveel als klassieke vrachtwagens op diesel, en de elektriciteit is momenteel gierend duur. Waarom doet het bedrijf dat dan?

De eerste elektrische vrachtwagen van DFDS werd vanmorgen feestelijk voorgesteld in de haven van Gent want elektrische vrachtwagens zijn nog altijd heel uitzonderlijk. DFDS heeft er meteen 125 besteld bij partner Volvo want het duo wil werk maken van vergroening, zegt manager Jelle Van Koevorden: “We gaan die inzetten op strategische locaties waar we ook terminals hebben die aangesloten zijn op binnenvaart en trein. Gent is de ideale plek, we hopen dat we in 2023 hier al met minstens 20 elektrische trucks aan de slag kunnen.”

BEKIJK - eerste bestelling van een elektrische vrachtwagen in Gent, in 2023 volgen er nog zeker 20 exemplaren

Videospeler inladen...

De trucks hebben een rijbereik van 350 kilometer maar zullen in eerste instantie korte afstanden afleggen en in de haven zelf opgeladen worden. “We gaan ze vooral inzetten bij onze transporten van en naar bijvoorbeeld Volvo Cars, Volvo Trucks en Arcelor Mittal. Dat zal hier in Gent starten maar het zal op termijn in België en Nederland uitbreiden,” aldus nog Van Koevorden. 

Waarom Gent zo belangrijk is

De bestelling van 125 elektrische vrachtwagens door één grote logistieke speler creëert wel degelijk een belangrijk momentum want momenteel rijden er in héél België slechts 28 rond. Volgens de laatste cijfers van de FOD Mobiliteit rijden er in totaal 64.714 vrachtwagens van Belgische transporteurs op onze wegen (waarvan 99 procent op diesel).

Ter vergelijking: momenteel zijn er in Nederland ruim 200 volledig elektrische vrachtwagens. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland is ongeveer 160.000. Het streven daar is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. Voorlopig een bescheiden ambitie.

Momenteel rijden er in heel België welgeteld 28 elektrische vrachtwagens rond
Thomas De Spiegelaere, FOD Mobiliteit

DFDS is een zeer groot transportbedrijf, internationaal actief, en doet net zoals in Göteborg – het hoofdkwartier van Volvo - veel transport voor Volvo. Het is als het ware de huistransporteur van de Zweedse vrachtwagenbouwer. In Gent organiseert het een efficiënte shuttledienst tussen het Sifferdok – waar bijna dagelijks schepen vanuit Zweden aanmeren – en de fabriek in Oostakker langs de R4, een paar kilometer verder. Daar gaan ze de vrachtwagens dan ook eerst inzetten.

De elektrische vrachtwagens van DFDS zullen een bereik van 350 kilometer hebben, horen we bij Lode Verkinderen van de koepelorganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen. Dat is net voldoende om de hele dag over en weer te rijden en ’s nachts netjes op te laden. Een ideale case. Later kan je gaan experimenteren met ritten van 150 kilometer heen en terug op één dag.

Waarom het zo traag gaat met de elektrische vrachtwagen

De markt van de volledige elektrische vrachtwagen schiet eigenlijk nog maar juist uit de startblokken en is dus niet te vergelijken met de markt van volledig elektrische auto’s, die al volwassen wordt, en waarvan er in ons land al ruim 70.000 zijn.

Daar zijn een aantal redenen voor. De constructeurs hebben jaren geleden eerst ingezet op auto’s en de standaardisatie van nieuwe technologie in die sector leidt intussen tot concurrentiële prijzen. Elektrische vrachtwagens staan pas in hun kinderschoenen, ze kosten nu nog drie keer zoveel als een voertuig op diesel. En je hebt massa’s elektriciteit nodig om ze te laden. Een auto laadt gemiddeld aan 11 Kilowatt, een vrachtwagen aan 180 Kilowatt.

(c) Volvo Trucks

“Als je een vloot van vrachtwagens wil laden, dan heb je op een bedrijventerrein momenteel eigenlijk een aparte hoogspanningscabine nodig, aan kosten van een half miljoen euro,” zegt Verkinderen. En om de elektriciteitsfactuur te beperken ben je als bedrijf dus verplicht zélf zon- en windenergie te produceren om daarmee de vrachtwagens te laden, anders kost het een fortuin. Dat is precies wat het bedrijf in de Gentse haven ook gaat doen. 

“En als je daarin als bedrijf wil investeren, dan moet je ook de marktpositie hebben om de hogere investering- en transportkosten door te kunnen rekenen aan je klant. Dat is slechts weinigen gegeven. DFDS en Volvo hebben daarin eerder een akkoord, denk ik,” besluit Verkinderen.

Er moet zwaar geïnvesteerd worden in speciale laadnetwerken langs de wegen zodat er niet langer exclusief op bedrijfsterreinen moet geladen worden
Jonas Odermalm, Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks denken ze dat de verkoop van elektrische vrachtwagens enorm zal stijgen omdat het kan en moet. “In 2030 zou van al onze verkochte vrachtwagens al 70 procent elektrisch moeten zijn,” zegt Jonas Odermalm van de vrachtwagenbouwer.

Om van deze vrachtwagens een succesverhaal te maken, rekenen de bouwers wel op wat daadkracht van onze beleidsmakers. Er moet zwaar geïnvesteerd worden in speciale laadnetwerken langs de wegen zodat er niet langer exclusief op bedrijfsterreinen moet geladen worden.

“Elektrische vrachtwagens zijn in elk geval toekomst, al zal de grote doorbraak wellicht pas na 2030 komen,“ denkt Thomas de Spiegelaere, woordvoerder van de FOD Mobiliteit: “Elektrische vrachtwagens zijn nu in volle ontwikkeling, maar ik zie ze inderdaad eerder functioneren over kortere afstanden. Over langere afstanden (500 kilometer en meer) is de toekomst misschien waterstof, of beter nog: het spoor. De laatste kilometers kan je dan met kleinere elektrische voertuigen verzorgen.”

Meest gelezen