‘Bayonetta 3’ is een paar maten te groot voor de Nintendo Switch
GamereviewWereldwijd rijgt actiegame ‘Bayonetta 3’ de jubelrecensies vlot aan elkaar, en nu we ‘m ook zelf hebben doorgespeeld snappen we zeer goed waarom. Maar de ambities van deze game zijn tegelijkertijd een paar maten te groot voor de, zeker in deze 4K-tijden, schromelijk achterna hinkende grafische kracht van de Nintendo Switch.
Ik weet dat het vloeken in de kerk is om ‘Bayonetta 3' zijn, in vergelijking met andere actiegames, povere graphics aan te wrijven: de ‘Bayonetta’-games horen, al sinds de tweede game uit 2014, thuis op Nintendo-consoles. Hun ontwikkeling werd bekostigd door Nintendo, dus het is Nintendo’s game, punt. Op zich heeft het dus weinig nut om dat de game euvel te duiden, en zo goed als geen enkele wereldwijde collega heeft dat dan ook gedaan. Maar ondergetekende vindt het nu toevallig wél relevant: er was iets in ‘Bayonetta 3’, dat ik met enig uitstel doorspeelde na de release eind oktober, wat niet in de haak zat.
Het is een game met grootse ambities, met een episch verhaal waarin meer dan één wereldstad in de vernieling wordt geslagen en je bevallige hoofdpersonage dartele radsprongen maakt tussen de instortende torengebouwen door. Er gebeurt onnoemelijk veel tegelijk op het scherm. Maar dat trekt de Nintendo Switch, het enige toestel waarop de game dus verscheen, gewoon niet.
Veel charmants
Begrijp me niet mis: dat geldt lang niet voor alle Nintendo Switch-games. Recente toppers als ‘Mario + Rabbids: Sparks of Hope’ hebben evengoed wèl een moderne glans over zich heen. Maar wanneer gamemakers iets anders willen dan cartooneske of gestileerde graphics gaat het mis op de Switch. Er zit daardoor een visueel deficiet in ‘Bayonetta 3’ dat de makers – het Japanse PlatinumGames – niet kunnen goedmaken met de (overigens stralende) stilering waarin ze hun game hebben verpakt. In de cutscenes valt het nog mee, maar zeker tijdens de speelbare sequenties valt hetgeen wat er op het scherm gebeurt al te vaak uiteen in veelkleurige blubber.
Er was tegelijk veel wat me charmeerde aan ‘Bayonetta 3’. De game heeft een vaardig ritme, en levert veel verschillende gameplayregisters in één: op het ene moment ben je vijanden aan het elimineren met je blatende blaffers en je dodelijke stilettohakken, op het andere berijd je een reusachtige technicolor-krab over de gevels van neerstortende wolkenkrabbers. De game heeft ook een strak progressie- en upgradesysteem, met onder meer een skill tree waarin iedere nieuwe stap een voelbare toevoeging aan je krachten betekent.
Doorzichtige monsters
En dan zijn er de échte nieuwigheden. Zoals je summons: reusachtige wezens – zoals een kaiju-achtig monster en een reuzenheks die zo uit ‘World of Warcraft’ lijkt te zijn weggelopen – die je bijstaan in de strijd tot hun metertje eventjes is gedraineerd. Of nieuwe sidekick Viola, die je op bepaalde momenten ook kunt spelen voor een potje ‘Devil May Cry’-achtige actie met katana’s en een blaffer. Er is veel om van te houden in ‘Bayonetta 3’, dat charmeert in al zijn eigenzinnigheid en volstrekt solide is in zijn gamedesign, met een duizelingwekkend aantal beschikbare combo’s.
Dat is allemaal geweldig, als je tenminste ordentelijk zou kunnen zien wat er gebeurt. Dat je vijanden op veel te veel momenten doorzichtig moeten worden gemaakt omdat je anders je hoofdpersonage niet meer kunt zien is alvast een zwaktebod, en zeker in de gevechten jaagt de scherpte van de graphics – qua rijkdom aan details daterend uit het PlayStation 3-tijdperk –een game die een veel breder publiek had kunnen raken resoluut richting een kleine groep fans die het niet erg vindt om daar doorheen te kijken. Strikt figuurlijk, in dat laatste geval.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
-
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games
-
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Hoe stel je bij je kinderen grenzen aan schermtijd? Welke filmpjes verschijnen er op TikTok, YouTube en Twitch? Wat is er zo leuk aan gamen? Ouders krijgen antwoorden op die vragen tijdens een avondje mediaopvoeding.Oudenaarde -
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
-
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
Een Amerikaanse 13-jarige jongen is de eerste persoon ooit die zo ver komt in Tetris dat het spel kapot gaat, 34 jaar na de release van het spel. Hij kon Tetris in maar liefst 38 minuten verslaan. -
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
Zin in een citytrip naar Barcelona vanuit je luie zetel? In ‘Taxi Life: A City Driving Simulator’ neem je plaats achter het stuur van een taxi in de bruisende Spaanse stad. Al moeten we er wel meteen bij vertellen dat je vooral veel tijd in het drukke verkeer gaat doorbrengen. Een knappe versie van Barcelona, maar ook eentje die je snel gezien hebt. -
gamereview
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’, voor als je nood hebt aan een digitale versie van ‘Waar is Wally’