“Slimme kilometerheffing voor personenwagens komt er, vraag is alleen wanneer”
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is het niet de vraag of er een slimme kilometerheffing voor personenwagens moet komen, maar wanneer die er komt. Het moet voor de Open Vld-minister dan wel gaan om een “gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan een taks shift”, zegt ze in een reactie op de cijfers over de toenemende filedruk. Intussen is er ook een studie gestart naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens.
Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de afgelopen oktobermaand op het vlak van filezwaarte de op één na zwaarste oktobermaand was sinds 2011, het begin van de officiële metingen door het Verkeerscentrum.
KIJK. In oktober 2022 stonden we meer in de file dan tijdens de coronaperiode. Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum legt uit hoe dat komt
In een reactie op die toegenomen cijfers stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters dat “we onze kilometers moeten vergroenen en verschuiven”. Op het vlak van vergroening gaat de elektrificatie van het wagenpark volgens haar “de goede richting uit”. Op het vlak van verschuiven wil de Open Vld bedrijven in de logistieke sector aansporen om de binnenvaart of het spoor te gebruiken als alternatief voor het vrachtvervoer.
Camionettisering
Daarnaast wil de minister ook iets doen aan de klassieke “muur van vrachtwagens op de autosnelwegen”. “Die moet verdwijnen”, klinkt het. Wat het probleem van de ‘camionettisering’ betreft, verwijst minister Peeters naar de kilometerheffing voor bestelwagens. “De studie voor de verruiming van de kilometerheffing voor vrachtwagens naar bestelwagens werd intussen op mijn initiatief opgestart”, stelt de Vlaamse minister.
Een voorwaarde is dat het een belastingverschuiving is, en geen belastingverhoging
Minister Peeters snijdt ook het gevoelige debat over de slimme kilometerheffing voor personenwagens opnieuw aan. De vorige Vlaamse regering liet een onderzoek uitvoeren naar de mogelijke invoering van zo’n heffing. Maar nog voor het consortium zijn onderzoek kon afronden, veranderde toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) het geweer van schouder en belandden de plannen voor een kilometerheffing in de prullenmand. Ook in het regeerakkoord van de huidige regering is geen wegenheffing voorzien.
Deze legislatuur komt de heffing er dus niet, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft zich al meermaals uitgesproken voor zo’n slimme kilometerheffing, maar dan onder specifieke voorwaarden.
Die boodschap herhaalt de liberale minister nu: “Het moet gaan om een gebiedsdekkende, slimme kilometerheffing gekoppeld aan een taksshift. We focussen hierbij op het gebruik van het voertuig in plaats van het bezit (de huidige verkeersbelastingen verschuiven naar belastingen op het gebruik ervan). Een voorwaarde is dat het een belastingverschuiving is, en geen belastingverhoging. Kortom: het is niet de vraag of de slimme, gebiedsdekkende kilometerheffing gekoppeld aan taks shift er komt, maar wanneer”, besluit Peeters.
Minister Peeters kent de oplossingen wel, maar krijgt ze niet doorgedrukt.
Oppositiepartij Groen is niet onder de indruk van de maatregelen en plannen van minister Peeters, integendeel. “Ze krijgt echt geen deuk in een pak boter geslagen”, stelt Vlaams parlementslid Stijn Bex scherp. “We wisten al dat het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen. Nu blijkt dat Vlamingen ook meer in de file staan omdat de ambities voor een modal shift totaal niet gehaald worden. Terwijl de minister dit al jaren als prioriteiten ziet. Peeters kent de oplossingen wel, maar krijgt ze niet doorgedrukt”, meent Bex.
De Groen-politicus vindt niet dat de minister moet wachten op een draagvlak voor de invoering van de slimme kilometerheffing voor personenwagens. “Ze moet dat draagvlak zelf creëren. Uiteindelijk zal minister Peeters vooral vijf jaar gewacht te hebben op draagvlak. Intussen staat de Vlaming in de file, met alle mogelijke negatieve impact op onze welvaart”, besluit Bex.
“Asociale maatregel”
Het Vlaams Belang noemt de kilometerheffing in een reactie een “asociale maatregel”. “Veel werknemers kunnen hun uren niet kiezen en zijn dus gedwongen tot de verkeersspits”, zegt Vlaams Parlementslid Bart Claes. “Er zou beter een wegenvignet ingevoerd worden ter vervanging van de jaarlijkse verkeersbelasting, zodat ook buitenlandse chauffeurs meebetalen en de kosten voor het onderhoud van onze wegen eerlijker verdeeld worden tussen al wie er gebruik van maakt. Om de files aan te pakken, moeten bovendien ook de inkomsten uit brandstofaccijnzen naar de gewesten vloeien zodat die kunnen geïnvesteerd worden in betere infrastructuur.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zes procent van gecontroleerde bestuurders reed te snel tijdens twintigste flitsmarathon
-
68
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
Heel wat partijen azen op de post van de toekomstig Vlaams minister van Onderwijs. CD&V-voorzitter Sammy Mahdi zegt woensdag het “domein opnieuw in handen” te willen nemen en kijkt bijvoorbeeld in de richting van voormalig onderwijsminister Hilde Crevits. Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever mag Ben Weyts zichzelf opvolgen “als hij maar zijn broek aanhoudt”. Dat zeiden ze op een onderwijsdebat van de Directiecommissie van het Katholiek Basisonderwijs (DCBaO) in Antwerpen. -
PREMIUM1
41 foto’s zonder dat je je ervan bewust was: gezichtsherkenning op 10 Miles maakt indruk, maar mag dat zomaar?
De 10 Miles loopt u voortaan maar beter van start tot finish met een brede glimlach op uw gezicht. Want ook te midden van 30.000 lopers wordt u feilloos herkend. Een gespecialiseerd fotobedrijf levert tegen betaling tientallen persoonlijke foto’s van uw prestatie - souvenirs dankzij automatische gezichtsherkenning. Straf, maar ook wel een beetje creepy. Kan dit eigenlijk zomaar, privacygewijs? En moeten we deze technologie vrezen? -
-
PREMIUM1
“Een robot in je bed is toch even wennen”: de ‘Somnox’ zou al 6.000 Belgen beter doen slapen. Onze man test hem
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
131
Opmerkelijk voorstel Groen: werknemers kunnen tijdelijk stoppen met werken zonder specifieke reden
Volgens Groen moeten werknemers hun loopbaan kunnen onderbreken zonder reden. Met die vrije tijd kunnen mensen een tijdje thuisblijven of zelfs een lange reis maken, terwijl ze daar een maandelijkse vergoeding van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) voor krijgen. Dit principe wordt ongemotiveerd tijdskrediet genoemd. Het is volgens de covoorzitter van Groen, Jeremie Vaneeckhout, een manier om stress en burn-out tegen te gaan bij werknemers. -
Motorrijder (25) kritiek na zwaar ongeval op Nieuwe Staatsbaan in Oud-Turnhout
Oud-Turnhout
-
Conner Rousseau is helemaal terug en dat bewijst hij met zijn luistertoer en... een polonaise
Sint-Niklaas -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
“Alcoholwaarschuwingen op elke parasol?”: sector uit ongenoegen over nieuw ontwerp rond alcoholreclame
Een voorlopig ontwerp van een ministerieel besluit van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) over alcoholreclame zorgt voor ongenoegen binnen de sector. Daarin staat dat er gezondheidswaarschuwingen zouden moeten komen bij alle vormen van alcoholreclame en dat in een soort roterend systeem. Concreet zou dat volgens ‘VTM Nieuws’ kunnen betekenen dat er op bijvoorbeeld parasols met bierreclame ook nog verschillende alcoholwaarschuwingen moeten gedrukt worden. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) probeert te sussen: “De discussie is niet afgelopen.” -
Ondanks extreme droogte in Spanje: cava wordt bij ons (nog) niet duurder
157 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerbob jansens
patrrik versys
Paul Philippaerts
Leonarda Van Opbroecke
daan aerts