© Gregory Van Gansen / Photonews

Treinreizigers klagen over ingekorte treinen van Antwerpen naar Brussel

Verschillende reizigers klagen op sociale media aan dat ze geen zitplaats hebben wanneer ze de trein van Antwerpen naar Brussel willen nemen. Enkele reizigers merkten op dat de treinen opeens minder wagons hadden, waardoor treinen overvol zitten. Volgens de NMBS komt dat door het grote aantal verouderde wagons die gevoelig zijn voor pannes, en een tekort aan technisch personeel.

Pendelaars die deze ochtend op het perron stonden in Antwerpen, Antwerpen-Berchem en sommige gemeenten in de Kempen waren misnoegd. Toen ze hun trein richting Brussel zagen aankomen, merkten ze dat die een heel stuk korter was dan anders. Met als gevolg een overvolle trein en geen zitplaats. Volgens enkele reizigers zou dat al vaker voorgevallen zijn. 

De NMBS is zich daarvan bewust. “Het probleem is de betrouwbaarheid van het ouder materieel dat gevoeliger is voor pannes en dat uiteraard sneller uitvalt”, zegt Bart Crols van de NMBS. “Doordat er vertraging zit op de levering van nieuw materieel, moeten we ouder materieel langer in dienst houden. Als er dan pannes zijn, kiezen we er liever voor om treinen toch te laten uitrijden maar dan met een kortere samenstelling.” Daarnaast is er volgens de treinmaatschappij ook nog steeds een tekort aan personeel, vooral aan technisch personeel. En dat is ook nijpender in de provincie Antwerpen. 

Als er pannes zijn, kiezen we er toch voor om treinen te laten uitrijden maar dan met een kortere samenstelling

Bart Crols, woordvoerder NMBS

Hoe lang de problemen nog zullen aanhouden, kan de NMBS niet zeggen. Een kortetermijnoplossing zoals eersteklasplaatsen openstellen, is geen algemene oplossing. “Het openstellen van plaatsen in eerste klasse is altijd een beslissing die aan boord van de trein wordt genomen. Als  blijkt dat er echt te weinig plaats is, dan kan de treinbegeleider beslissen om de eerste klasse open te stellen. Dat is een beslissing die trein per trein wordt genomen”, zegt Crols.

“We zijn ons ervan bewust welke problemen dat geeft voor onze reizigers. Wij zien die berichten ook. Voor ons is dat een extra aanmoediging om die problemen zo snel mogelijk onder controle te krijgen”, aldus de NMBS.

Meest gelezen