© ATV

Raadsleden scherp voor Nabilla Ait Daoud (N-VA) over projectsubsidies: “De geur van arrogantie hangt aan dit dossier”

Antwerpen -

De raadscommissie van Antwerps schepen van Cultuur, Nabilla Ait Daoud (N-VA), stond met stip aangeduid in de agenda van het Antwerpse kunstenveld. Daar zou de schepen de besparingen, meer specifiek het schrappen van de projectsubsidies, toelichten. Toch was het ex-schepen Claude Marinower (Open Vld) die verraste. “Er hangt een akelige geur aan dit dossier”, zegt hij. “De geur van arrogantie. De arrogantie van de macht.”

Jan Stassijns

Ait Daoud start de raadscommissie donderdagavond met een presentatie. “Er is al veel inkt over gevloeid, dus ik hou het kort”, begint ze. “De projectsubsidies waren nog aan niemand toegewezen. Dit raakt niemand in de kern van hun werking. Ik blijf zoeken naar een alternatief om in 2024 en 2025 onze jonge makers te ondersteunen. Intussen reik ik de hand aan het Antwerps Kunstenoverleg (AKO). Mijn deur staat open.”

In de presentatie kwam ‘cultuur’ in één slide aan bod. En dat viel bijzonder slecht bij oppositiepartijen Groen en PVDA. “Is dit het grote debat dat u heeft aangekondigd?”, vraagt Groen-gemeenteraadslid Niel Staes. “Eén slide? Weerzinwekkend.”

Hij wordt bijgetreden door PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders. ”Wat een farce”, zegt ze. “Dit is de commissie waar alles uitgeklaard zou worden, waar jongeren uit de kunstensector eindelijk uitleg zouden krijgen. U zegt dat dit niemand in de kern van hun werking raakt? Hoe ver kan u in uw ivoren toren zitten?”

PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders ©  Joris Herregods

“Nul geloofwaardigheid”

De tussenkomst wordt op luid applaus onthaald door de kunststudenten. Branders vraagt de raad te schorsen, zodat de schepen met hen in gesprek kan gaan. “Ze zitten hiernaast”, stelt Branders. “Ze willen rechtstreeks met u in gesprek en u behandelt hen alsof ze lucht zijn.”

Staes steunt die vraag, maar tot een schorsing komt het niet. Ait Daoud verwijst nogmaals naar AKO, als de officiële gesprekspartner.

Caroline Bastiaens (CD&V), in de vorige legislatuur nog schepen van Cultuur, trekt de geloofwaardigheid van Ait Daoud in twijfel. “U zegt dat u altijd al het plan had om een nieuw reglement uit te werken voor jonge makers, maar ik zie daar niets van in uw begrotingstabellen staan”, zegt Bastiaens. “Uw geloofwaardigheid is nul komma nul.”

CD&V-gemeenteraadslid Caroline Bastiaens. © Joris Herregods 

“Arrogantie van de macht”

Het was uitkijken naar de tussenkomst van coalitiepartners Vooruit en Open Vld, die het beleid van de schepen al openlijk in vraag stelden. Volgens Tatjana Scheck (Vooruit) is de tijd gekomen om het vertrouwen met de sector te herstellen, “zeker na de ongelukkige uitspraken in de pers”. Maar het was vooral voormalig schepen Claude Marinower (Open Vld), nu gemeenteraadslid, die verraste. Hij richtte zich persoonlijk tot Ait Daoud. “Ik heb negen jaar met u in het college gewerkt”, zegt hij. “Ik weet dat u beschikt over een veel groter empathisch vermogen dan wat u de laatste weken tentoon heeft gesteld. Dit is niet de schepen die ik ken. Is het nodig om zij die hun dromen in rook zien opgaan zo te schofferen? Politiek gaat om harde keuzes maken, maar er hangt een akelige geur aan dit dossier. De geur van arrogantie. De arrogantie van de macht.”

Voormalig schepen, nu gemeenteraadslid Claude Marinower (Open Vld). ©  Joris Herregods

Schepen Ait Daoud beet van zich af. “Cultuurbeleving en -creatie liggen me na aan het hart”, zegt ze. “Ik heb nooit de bedoeling gehad iemand te schofferen, maar het is ook allesbehalve fraai wat ik de afgelopen weken heb gelezen over mij. Dat ik maar een simpele broodjesmaker ben die op het eerste vliegtuig terug naar Marokko moet worden gezet. Dat ik deze stoel niet heb verdiend. Ik weet wat er leeft, maar we leven in ongeziene tijden. Dat wordt blijkbaar vergeten.”

Dit debat krijgt een vervolg op de gemeenteraad, volgende week maandag.

Een handvol kunststudenten van actiegroep For Future protesteerden bij aanvang van de raadscommissie op het Hendrik Conscienceplein. © Joris Herregods 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Uitgelicht