Duizenden Brusselaars krijgen al jaar lang geen drinkwaterfactuur

Door problemen met nieuwe software kan de Brusselse drinkwatermaatschappij Vivaqua tienduizenden klanten geen facturen sturen. Om het personeel te kunnen betalen, moet de intercommunale geld lenen. Eerdere deadlines om het probleem te verhelpen, werden gemist en een oplossing is niet meteen in zicht.

Een jaar geleden schakelde Vivaqua, dat drinkwater levert aan alle negentien Brusselse gemeentes en vier gemeentes in Waals-Brabant, voor het beheer van de klantengegevens over naar een nieuw softwaresysteem. Die update moest de administratie slagvaardiger maken, maar draaide uit op een nachtmerrie. "Bij het overzetten van de klantengegevens zijn grote problemen opgedoken', vertelde woordvoerster Saar Vanderplaetsen toen aan Bruzz. "Daardoor zijn de gegevens van tienduizenden klanten niet correct overgeplaatst."

Maar vandaag zijn de problemen nog steeds niet verholpen, schrijft De Standaard. De gevolgen zijn niet min. Al maandenlang slaagt Vivaqua er niet in om naar grote delen van het klantenbestand tussentijdse voorschotfacturen of eindafrekeningen te sturen. Volgens Vanderplaetsen zijn er vandaag nog problemen. "Vandaag krijgt ongeveer 72 procent van ons klantenbestand voorschotfacturen", zegt Vanderplaetsen aan VRT NWS. "Dat heeft uiteraard gevolgen voor onze inkomsten."

Leningen

Om het personeel en facturen van onderaannemers nog te kunnen betalen, zag Vivaqua geen andere mogelijkheid dan verschillende kortlopende leningen aan te gaan bij kredietinstellingen. 

Ook voor de klanten zelf zijn er gevolgen. Wie maandenlang geen tussentijdse voorschotfacturen ontvangt, krijgt op een dag onherroepelijk een hoge eindafrekening in de bus. Zelfs al zijn de Brusselse watertarieven bij de laagste van het land, toch gaat het voor een doorsnee gezin snel over 300 euro per jaar. "Klanten kunnen sowieso wel een afbetalingsplan aanvragen. Daar zijn geen voorwaarden aan verbonden", zegt Vanderplaetsen.

Zelf dacht Vivaqua de problemen tegen halverwege de zomer op te kunnen lossen, maar die deadline werd gemist. Wanneer alle Brusselaars hun waterfactuur opnieuw zullen krijgen, kan Vanderplaetsen nog niet beantwoorden. "Er is een crisisteam en een plan van aanpak, maar een timing hebben we niet."

Om uit te zoeken hoe het allemaal zo ver kon komen, bereidt Vivaqua een interne audit voor. De Brusselse regering werd op de hoogte gesteld van de problemen bij de watermaatschappij. In een reactie aan de krant liet Alain Maron (Ecolo), ­minister van Leefmilieu, weten ‘bezorgd’ te zijn en het management van Vivaqua gevraagd te hebben naar de gevolgen voor de eindgebruikers.

Meest gelezen