‘Evil West’ is uiterst sympathieke macholulkoek
GamereviewGenoeg van al die sissy indiegames of emotionele blockbusters? Dan brengt de bovennatuurlijke westerngame ‘Evil West’ precies het soort ultragewelddadige machobullshit naar je console waar je misschien al jaren op had zitten wachten. Stetson op, sigaar in de bek, vuisten gebald, en knallen maar.
Voor ondergetekende hoeven videogames ook weer niet altijd de emotionele verfijning van recente toppers als ‘A Plague Tale: Requiem’ of ‘Stray’ te hebben. Het is mooi dat dit fijne medium de afgelopen jaren naar dat hoogstaande niveau is geëvolueerd, maar soms wil ook ons holbewonerbrein – zeker bij mannelijke spelers – weer eens wat lekkers: een brok onversneden, ongegeneerde badassery, zoals in tegenwoordig schaarser en schaarser wordende uitschieters als ‘Gears of War’, ‘Bulletstorm’ of ‘Doom’. Games met muurbrede helden, die het soort monsters waarvan de Resident Evil-protagonisten het in hun broek doen zonder ommezien aan tripjes trekken, in morzels hakken of aan repen schieten, en ondertussen met een gruizige stem nog een stoere mop uitkramen ook. Het soort helden die je nu, eindelijk, nog eens tegenkomt in nieuwe game ‘Evil West’.
Weird West
Het verhaal van ‘Evil West’ brengt je in het waanzinnig bonkige lijf van Jesse Rentier, een avonturier en revolverheld n een negentiende eeuw waarin het wilde westen is overspoeld door gedrochten uit de hel. Het is een game uit het zogeheten ‘Weird West’-subgenre, een mix tussen western en gothische horror, dat toevallig vrij dik loopt dit jaar: in de lente zagen we de role playing game ‘Weird West’ verschijnen, gevolgd door de tactische game ‘Hard West II’ in de zomer. En nu deze dus, waarin je hoofdpersonage zijn hang naar avontuur hem in conflict brengt met zijn lotsbestemming als volgende leider van het Rentier Institute: een groepering, voorlopig nog geleid door Rentiers kloeke maar ouder wordende vader, die zichzelf als doel heeft gesteld om die bovennatuurlijke kwellingen voor eens en altijd van de wereld te helpen.
Inventief uiteenrijten
Voor een game die vooral gericht is op het leveren van een tough guy-fantasie weet ‘Evil West’ een paar rake dramatische noten aan te slaan. Maar de kern van de game zit hem natuurlijk in de vele inventieve manieren waarop je al die helse gedrochten uit elkaar weet te rijten, zowel met je vuisten (daarin geholpen door een speciale handschoen met scherpe pinnen) als je vuurwapens. Of je speciale krachten, zoals de vaardigheid om tegenstanders eventjes te elektrocuteren. Of – in de uitkomst die de meest spectaculaire beelden oplevert tijdens de vele gevechten – een combinatie van die drie.
De actie in ‘Weird West’ wordt snel gewoon meer van hetzelfde, maar het is het soort plaat die je met veel plezier grijsdraait. De Poolse studio Flying Wild Hog levert geen innovatieve of revolutionaire game af, maar wel een solide, vlot geanimeerde, zelfs visueel vrij scherpe actie-ervaring, waarvan we soms, heel soms, weleens blij zijn dat we er een nieuwe fix van krijgen geserveerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
-
Dit jaar opvolger voor Nintendo Switch? Nieuw gerucht suggereert van wel
Volgens een analist lanceert Nintendo dit jaar een nieuwe gameconsole met een 8-inch lcd-scherm. Het Japanse gamebedrijf, bekend van videogameseries als ‘The Legend of Zelda’ en ‘Super Mario’, heeft zelf tot nu toe geweigerd om iets te zeggen over een opvolger van zijn vlaggenschipconsole Switch. -
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
Tsjak! Wanneer je nostalgische gevoelens krijgt van vlijmscherpe pieken die uit wanden en vloeren schieten, dan heb je mogelijk de eerste ‘Prince of Persia’-game gespeeld. ‘The Lost Crown’ brengt een hulde aan de game waarmee het 35 jaar geleden allemaal begon. Hij teleporteert de charme van 1989 naar 2024 en kruidt die met spetterende actie, een creatieve uitwerking en animaties om u tegen te zeggen. -
-
Larian Studios uit Gent maakt geen vervolg op uiterst succesvolle game ‘Baldur’s Gate 3’
-
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
The Pokémon Company, het bedrijf achter de populaire Pokémon-ruilkaarten, zal stappen ondernemen als blijkt dat het nieuwe spel Palworld plagiaat heeft gepleegd. De wezens uit Palworld lijken erg op de Pokémon-figuren, met het verschil dat ze elkaar met geweren kunnen afschieten. -
gamereview
Oorlogsgame ‘Classified: France ’44' biedt oerdegelijke turn-based tactics, en meer moet dat niet zijn
Vandaag verschijnen minder turn-based tactische games dan de fans van dat genre willen, maar de kwaliteit is over het algemeen beter. Deze ‘Classified: France ’44’ is daar een goed voorbeeld van. Alles uit de beproefde formule geeft present, is oerdegelijk uitgewerkt en heeft soms nog een interessante tweak gekregen. En als de kern van de gameplay goed zit, dan is een mens al wat sneller bereid om die ietwat opgedrongen randmechanismen erbij te nemen. -
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Leuven, Kessel-Lo
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel