Foto: Radio 2

Containerterminal DP World in haven van Antwerpen neemt automatische stapelkranen in gebruik

In Doel, bij de haven van Antwerpen, werkt de terminal van logistiek bedrijf DP World voortaan met 2 automatische, onbemande stapelkranen die meer containers kunnen stapelen. Tegen 2026 komen er 15 kranen bij. De investering zorgt voor een miljoen extra containers op de terminal.

Op vijf jaar tijd wordt de hele werf van DP World geautomatiseerd, met uitzondering van de voorkaai. "Die automatische stapelkranen kunnen zonder kraanman containers oppikken en die op onze werf plaatsen", vertelt Jef Lambrechts van DP World. "Via een combinatie van een laser- en camerasysteem kan de kraan zelfstandig de locatie van de container bepalen." De eerste 2 stapelkranen zijn ondertussen in gebruik. Tegen 2026 komen daar nog 15 kranen bij.

Nu zit er 40 centimeter tussen de containers. Daardoor creëren we ruimte voor een miljoen extra containers
Dirk Van den Bosch, CEO DP World

Automatische stapelkranen zorgen voor een verdubbeling van het aantal containers. "Die kranen stapelen zes containers op elkaar. Voordien was dat de helft." De stapelkranen kunnen containers ook dichter tegen elkaar stapelen. "Nu zit er 40 centimeter tussen de containers, vroeger was dat 1.6 meter," vertelt CEO Dirk Van den Bosch. "Daardoor creëren we ruimte voor een miljoen extra containers, met een lengte van 20 voet (6,10m)."

We hebben mensen nodig die kunnen ingrijpen wanneer nodig is. We blijven groeien, ook qua werkgelegenheid
Dirk Van den Bosch, CEO DP World

Ondanks de economische crisis kan DP World toch een investering van 200 miljoen euro doorzetten. "Dankzij het absolute geloof van Port Antwerp-Bruges en dat geloof hebben we nodig", vertelt de CEO. "De vorige jaren kampten we met een capaciteitstekort. Met een verdubbeling van het aantal gestapelde kranen en ruimte voor een miljoen extra containers werken we dat weg." De automatisering van stapelkranen wil niet zeggen dat er minder werknemers nodig zijn. "We hebben mensen nodig die kunnen ingrijpen wanneer het nodig is en we kunnen meer chauffeurs inzetten. We blijven groeien, ook qua werkgelegenheid."

Onderdelen in Oekraïne

Het investeringsplan voor 17 nieuwe kranen werd opgestart in 2020, maar werd tegengehouden door de oorlog in Oekraïne. "Dat was een verrassing voor ons allemaal. Wij maken de kranen hier, maar een paar onderdelen kwamen uit Oekraïne en die zaten daar vast." Daardoor duurde het even voor de onderdelen toekwamen. "De douane verdient daarvoor een dikke pluim, die ons, ondanks de Europese sancties, ontzettend hard hebben geholpen." Voor de volgende 15 kranen haalt DP World de onderdelen uit verschillende landen, zoals uit Polen, Kroatië en Finland.

Meest gelezen