De dood was nog nooit zo vrolijk als in ‘Have a Nice Death’
GamepreviewEen videogame over de dood, maar wel lekker vrolijk: dat is een vreemde mix die ‘Have a Nice Death’ voor elkaar lijkt te krijgen. We speelden onlangs alvast een paar levels van deze aanstaande klepper in Parijs.
Op het allereerste gezicht lijkt de 2D-actiegame ‘Have a Nice Death’ op een samenraapsel van verschillende games die we al eerder hebben gespeeld. Het heeft de duistere handgetekende graphics van ‘Hollow Knight’. De roguelite-gameplay van ‘Hades’ (vaak sterven, iedere keer nieuwe levels, maar wel met constante progressie voor je personage – lees hier wat het genre precies inhoudt). En de cartooneske animaties van ‘Rayman Legends’.
Dat laatste klinkt al minder vreemd wanneer je weet dat de studio achter ‘Have a Nice Death’, Magic Design Studios, in het Franse Montpellier is gevestigd, niet heel ver van de Ubisoft-vestiging die al decennia de ‘Rayman’-games aflevert, en een deel van het dertigkoppige team achter deze game daar al zijn sporen heeft verdiend. In een omgeving dus waar ze cartoonanimaties à la Tex Avery (denk aan klassieke tekenfilms als ‘Bugs Bunny’, ‘Droopy’ of ‘The Wolf’) naar videogamewerelden hebben leren brengen.
Pietje de Dood
Maar genoeg over invloeden. Wat we vooral merkten toen we onlangs een demo van ‘Have a Nice Death’ kregen in Parijs is dat de zonet genoemde games vaardig werden gedeconstrueerd, en er vervolgens iets compleet unieks mee is gebouwd. De visuele stijl waarop de game drijft – duister en koddig tegelijkertijd – voelt donders origineel, en de slapstick-komedie in de animaties past daar perfect bij.
Wat gebeurt er precies in ‘Have a Nice Death’? Je speelt niemand minder dan Pietje de Dood, die een soort managementcrisis doormaakt: als ceo van Death Inc. moet je binnen de rangen van je eigen bedrijf achter obstinate personeelsleden aan, die alle dode zielen uit balans hebben gebracht. Tijd om je oude getrouwe zeis te pakken, en dat schorremorrie eens te laten zien wie hier de baas is. Matthijs Van Nieuwkerk-style.
Snel en gracieus
We speelden in ‘Have a Nice Death’ een platformgame met een relatief snelle cadans en korte levels, waarin het halen van de eindmeet in iedere level belangrijker is dan het verhakkelen van iedere tegenstander die op je weg komt. De levels die we in onze tengels kregen speelden snel en gracieus tegelijk, met onder meer speciale aanvallen om de boel wat vooruit te doen gaan, en een animatie waarin je hoofdpersonage even in de lucht blijft hangen wanneer hij om zich heen hakt met zijn zeis.
Minstens even belangrijk is het upgradesysteem waarmee je constant je uitrusting en vaardigheden opkrikt. Dat speelt een pivotale rol in de game omdat je vrij vaak dezelfde omgevingen zult moeten doorkruisen, telkens met een vernieuwde layout natuurlijk, maar dankzij de constante opwaardering van je mogelijkheden moet het iedere keer vers blijven voelen.
Onder de Gearbox-vlag
‘Have a Nice Death’ heeft alle uiterlijkheden van een typische indiegame, maar er zit wel al een uitgever achter: het wordt een uitgave van Gearbox Publishing, een afdeling van het Amerikaanse videogamebedrijf dat onder meer achter de ‘Borderlands’-reeks zit. Die wordt uitgegeven door gamelabel 2K Games, maar sinds de overname door de Zweedse Embracer Group in 2021 heeft het bedrijf zijn eigen uitgeefactiviteiten flink opgeschroefd. Het label heeft van daaruit een tiental nieuwe games op stapel staan, ‘Have a Nice Death’ wordt een maidenvlucht voor de pas opgerichte Europese hoofdzetel van het bedrijf in Amsterdam.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
Een Amerikaanse 13-jarige jongen is de eerste persoon ooit die zo ver komt in Tetris dat het spel kapot gaat, 34 jaar na de release van het spel. Hij kon Tetris in maar liefst 38 minuten verslaan. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
Ze hebben de ‘in de pas lopen tijdens de parade in Junon’-minigame aangepakt en zowaar leuk gemaakt. Voilà, meer heb je als ‘Final Fantasy VII’-fan eigenlijk niet nodig om te weten dat ‘Rebirth’, het tweede deel uit de remake-trilogie van één van de meest succesvolle RPG’s ooit, meer dan alle verwachtingen inlost. Want dat dit een fenomenaal spel zou worden, stond sowieso al buiten kijf. Maar dat het zó straf zou zijn, dat had zelfs de meest optimistische positivo niet durven dromen. -
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
2023 was een fantastisch jaar voor iedereen die graag videogames speelt. Van een omstreden monsterovername door Microsoft tot een Belgische game die de béste van de wereld werd. Wat waren de hoogtepunten, dieptepunten en heeft elke ontwikkelaar zich verbrand aan de lancering van de nieuwe GTA waardoor 2024 een beetje vreemd wordt? We bespreken het met game-expert David Verbruggen. -
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
-
gamepreview
Veelbelovend ‘Unknown 9: Awakening’ mixt actie, stealth, dieselpunk, magie en samenzweringstheorieën
-
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
gamepreview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ is herkenbaar maar gloednieuw én het toverde smile op ons gezicht
Het regent de laatste jaren remakes en remasters van oude games, maar het gebeurt maar zelden dat er zo hard naar eentje wordt uitgekeken als naar ‘Final Fantasy VII Rebirth’, het tweede deel van de volledige herwerking van een van de beste RPG’s ooit. -
Release Nintendo Switch 2 uitgesteld naar maart 2025