De dood was nog nooit zo vrolijk als in ‘Have a Nice Death’
GamepreviewEen videogame over de dood, maar wel lekker vrolijk: dat is een vreemde mix die ‘Have a Nice Death’ voor elkaar lijkt te krijgen. We speelden onlangs alvast een paar levels van deze aanstaande klepper in Parijs.
Op het allereerste gezicht lijkt de 2D-actiegame ‘Have a Nice Death’ op een samenraapsel van verschillende games die we al eerder hebben gespeeld. Het heeft de duistere handgetekende graphics van ‘Hollow Knight’. De roguelite-gameplay van ‘Hades’ (vaak sterven, iedere keer nieuwe levels, maar wel met constante progressie voor je personage – lees hier wat het genre precies inhoudt). En de cartooneske animaties van ‘Rayman Legends’.
Dat laatste klinkt al minder vreemd wanneer je weet dat de studio achter ‘Have a Nice Death’, Magic Design Studios, in het Franse Montpellier is gevestigd, niet heel ver van de Ubisoft-vestiging die al decennia de ‘Rayman’-games aflevert, en een deel van het dertigkoppige team achter deze game daar al zijn sporen heeft verdiend. In een omgeving dus waar ze cartoonanimaties à la Tex Avery (denk aan klassieke tekenfilms als ‘Bugs Bunny’, ‘Droopy’ of ‘The Wolf’) naar videogamewerelden hebben leren brengen.
Pietje de Dood
Maar genoeg over invloeden. Wat we vooral merkten toen we onlangs een demo van ‘Have a Nice Death’ kregen in Parijs is dat de zonet genoemde games vaardig werden gedeconstrueerd, en er vervolgens iets compleet unieks mee is gebouwd. De visuele stijl waarop de game drijft – duister en koddig tegelijkertijd – voelt donders origineel, en de slapstick-komedie in de animaties past daar perfect bij.
Wat gebeurt er precies in ‘Have a Nice Death’? Je speelt niemand minder dan Pietje de Dood, die een soort managementcrisis doormaakt: als ceo van Death Inc. moet je binnen de rangen van je eigen bedrijf achter obstinate personeelsleden aan, die alle dode zielen uit balans hebben gebracht. Tijd om je oude getrouwe zeis te pakken, en dat schorremorrie eens te laten zien wie hier de baas is. Matthijs Van Nieuwkerk-style.
Snel en gracieus
We speelden in ‘Have a Nice Death’ een platformgame met een relatief snelle cadans en korte levels, waarin het halen van de eindmeet in iedere level belangrijker is dan het verhakkelen van iedere tegenstander die op je weg komt. De levels die we in onze tengels kregen speelden snel en gracieus tegelijk, met onder meer speciale aanvallen om de boel wat vooruit te doen gaan, en een animatie waarin je hoofdpersonage even in de lucht blijft hangen wanneer hij om zich heen hakt met zijn zeis.
Minstens even belangrijk is het upgradesysteem waarmee je constant je uitrusting en vaardigheden opkrikt. Dat speelt een pivotale rol in de game omdat je vrij vaak dezelfde omgevingen zult moeten doorkruisen, telkens met een vernieuwde layout natuurlijk, maar dankzij de constante opwaardering van je mogelijkheden moet het iedere keer vers blijven voelen.
Onder de Gearbox-vlag
‘Have a Nice Death’ heeft alle uiterlijkheden van een typische indiegame, maar er zit wel al een uitgever achter: het wordt een uitgave van Gearbox Publishing, een afdeling van het Amerikaanse videogamebedrijf dat onder meer achter de ‘Borderlands’-reeks zit. Die wordt uitgegeven door gamelabel 2K Games, maar sinds de overname door de Zweedse Embracer Group in 2021 heeft het bedrijf zijn eigen uitgeefactiviteiten flink opgeschroefd. Het label heeft van daaruit een tiental nieuwe games op stapel staan, ‘Have a Nice Death’ wordt een maidenvlucht voor de pas opgerichte Europese hoofdzetel van het bedrijf in Amsterdam.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
Die unieke sluipschutter-met-een-twist gameplay, dat non-verbale wraakverhaal, die, euh, ‘ambachtelijke’ graphics. ‘Children of the Sun’ schuurt niet altijd even bewust tegen de verwachtingen en het comfort van de hedendaagse gamer, maar qua brutale en franjeloze workshop in koppige volharding krijg je absoluut waar voor je geld. -
-
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
-
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Hoe stel je bij je kinderen grenzen aan schermtijd? Welke filmpjes verschijnen er op TikTok, YouTube en Twitch? Wat is er zo leuk aan gamen? Ouders krijgen antwoorden op die vragen tijdens een avondje mediaopvoeding.Oudenaarde -
KIJK. Mark Zuckerberg en zijn vrienden spelen schietspelletjes in ‘de bunker’
Mark Zuckerberg (39), oprichter van Facebook en baas van techbedrijf Meta, speelt ook al eens graag een spelletje met zijn vrienden. En hoe. De miljardair deelde onlangs een grappige clip op Instagram waarmee hij menig gamer meteen stikjaloers zal maken. In de clip wordt Zuckerberg ‘betrapt’ door zijn vrouw in wat hij zelf ‘de bunker’ noemt. -
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje
-
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
-
PREMIUM
Gamen als relatietest: deze games kunnen jullie band versterken of verpesten
Vergeet ‘Temptation Island’, de ideale relatietest doe je als modern koppel door samen te gamen. Wij lijsten elf games op die je samen met je partner kan spelen. Op eigen risico natuurlijk, want samen gamen kan je relatie versterken, maar ook grondig verpesten. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?