Mobiel en elektronisch betalen steken koning cash naar de kroon: Payconiq registreerde dit jaar al 2 miljard betalingen

We doen almaar vaker een beroep op onze smartphone en betaalkaarten om te betalen. Payconiq by Bancontact, een aanbieder van betaaloplossingen, registreerde dit jaar al 2 miljard elektronische en mobiele betalingen.

Waarom is dit belangrijk?

De teloorgang van cash geld is al een tijdje aan de gang, maar kwam in een stroomversnelling terecht tijdens de coronacrisis. Experts adviseerden toen om betalingen met contant geld in de mate van het mogelijke te vermijden.

In het nieuws: Bancontact Payconiq Company heeft in de laatste week van november de 2 miljardste elektronische betaling van dit jaar geteld. Nooit eerder overschreed het bedrijf die kaap in hetzelfde jaar.

  • In 2010 werd de kaap van 1 miljard transacties bereikt. Op twaalf jaar tijd is dat aantal dus verdubbeld. Het betaalbedrijf merkt op dat almaar meer Belgen de overstap maken van cash naar mobiele- en kaartbetalingen.
  • Uit de cijfers van Bancontact Payconiq Company blijkt ook dat in oktober 81,5 procent van de online betalingen met de app van het bedrijf werd afgerekend. In de overige 18,5 procent van de gevallen werd er een beroep gedaan op een kaart met een kaartlezer.
  • Het verschil met het pre-coronatijdperk is enorm: in oktober 2019 lag de verhouding nog op 55 procent mobiele betalingen tegenover 45 procent met de kaart en kaartlezer.

Contant geld boet aan populariteit in

Details: Een recent onderzoek van Bancontact Payconiq Company bevestigt dat elektronisch en mobiel betalen aan een opmars bezig is.

  • In vergelijking met het pre-coronatijdperk (september 2019) betaalt nu al 63 procent van de respondenten minder vaak met cash geld.
  • Een kwart (25 procent) meent dat cash geld binnen 10 jaar zo goed als niet meer zal bestaan. 40 procent denkt dat er nog wel cash geld zal zijn, maar dat ze het zelf niet meer zullen gebruiken.

Vooruitblik: Bancontact Payconiq Company verwacht dat elektronisch en mobiel betalen nog populairder zal worden. Het betaalbedrijf verwijst naar de verplichting voor handelaars om minstens één elektronische betaaloptie aan te bieden.

(fjc)

Meer