Met ‘Dragonflight’ wil ‘World of Warcraft’ de koning van het online rollenspel blijven
VideogamesEr zijn tal van onlinegames, zoals ‘Fortnite’ en ‘Roblox’, die vandaag (veel) meer actieve gebruikers hebben en (eveneens veel) meer geld opbrengen. Maar binnen het genre van het online rollenspel blijft het achttien jaar oude ‘World of Warcraft’ de onbetwiste koning. Die vorstelijke status wil uitgever Blizzard Entertainment nog wat verlengen met de morgen gelanceerde uitbreiding ‘Dragonflight’.
Fans van onlinegame ‘World of Warcraft’ die morgen de nieuwe uitbreiding ‘Dragonflight’ kopen en installeren, zullen voor het eerst draken in het uitspansel zien flapperen. Het moet ongetwijfeld een glorieus gezicht worden voor de spelers. En ook de makers van de game kunnen zo’n duidelijk teken van een retour en forme gebruiken.
‘Shadowlands’, de vorige uitbreiding voor onlinegame ‘World of Warcraft’, kwam twee jaar geleden uit, maar binnen die tijd is er veel veranderd bij uitgever Blizzard Entertainment. Na een rechtszaak van het California department of fair employment and housing kwam het meer dan dertig jaar oude videogamebedrijf in vieze papieren door verregaand seksueel wangedrag door mannelijke medewerkers, waarvoor onder meer ceo J. Allen Brack – direct genoemd in de aanklachten – opstapte. De getaande reputatie van het bedrijf zette ook druk op de beurswaarde van moederbedrijf Activision Blizzard, wat volgens tal van analisten een belangrijke factor was in de overname van het bedrijf door techgigant Microsoft.
Hobbelige jaren
Als alle concurrentiemogendheden akkoord gaan met de deal zal Activision Blizzard medio 2023 opgaan in Microsofts videogamedivisie, en zal Blizzard een van de vele merken onder die vleugels zijn; naast het drie jaar geleden al overgenomen Bethesda, dat in veel opzichten (onder meer onlinegame ‘The Elder Scrolls Online’) een concurrent is voor de studio.
O, en dan was er nog het kleine debâcle met ‘Diablo: Immortal’, de mobiele spin-off van een andere Blizzard-videogamereeks, die heel wat tegenstand kreeg van spelers omwille van zijn asociale verdienmodel met microtransacties. En, eerder dit najaar, de wat pijnlijke lancering van nieuwe shooter ‘Overwatch 2’, wiens servers lange tijd plat lagen na een gecoördineerde Distributed Denial of Service (DDoS)-hackeraanval.
“Het zijn natuurlijk een paar hobbelige jaren geweest”, gaf game director Ion Hazzikostas al toe tijdens de eerste voorstelling van ‘Dragonflight’ in april, nog voor die twee laatstgenoemde problemen zich hadden voorgedaan. “Maar de lancering van een nieuwe uitbreiding, en de conversatie daarover met de online gemeenschap van spelers, sterkt ons.”
Nieuwe boost
Morgen komt ‘World of Warcraft’ weer in de schijnwerpers te staan, zeg maar Blizzards oergame. De onlinewereld Azeroth, waarop het uitdijende fantasyverhaal zich afspeelt en wordt geconsumeerd door honderdduizenden tot miljoenen spelers tegelijk, is ondertussen al achttien jaar online, en was zelf al een vervolg op een reeks fantasygames die begon met ‘Warcraft: Orcs and Humans’ uit 1994.
Hoeveel abonnees ‘World of Warcraft’ nog heeft valt moeilijk precies te bepalen, omdat Blizzard in 2015 ophield met het publiek maken van dat soort data. De teller stond toen op 5,5 miljoen spelers, al een flinke duik van de 12 miljoen die de onlinegame tijdens zijn piek in 2010 had bereikt. Vandaag vallen de schattingen uiteen tussen de 2 en 4 miljoen, maar geen enkele daarvan is accuraat: eentje, MMO Populations, baseert zich bijvoorbeeld op het aantal spelers dat actief over de inhoud van de game discussieert op sociaalnetwerk Reddit.
Alleen de verkoop van voorgaande uitbreiding ‘Shadowlands’, met volgens Blizzard zelf 3,7 miljoen spelers, is een wat gezagvollere indicatie: men kan er min of meer van uitgaan dat al die spelers ergens de afgelopen twee jaar weer in de game zijn gedoken, en dus ook opnieuw hun maandelijkse abonnement hebben betaald.
Niet op de kaart
Voor hoe lang? Ook dat is weer gissen: Blizzard deelt ook geen data over het precieze effect dat die uitbreidingen hebben op hun totale speleraantal, maar doet er wel alles voor om spelers aan de rol te houden. De speleraantallen van moderne onlinegames, zoals de 200 miljoen maandelijkse actieve gebruikers van ‘Roblox’ en de 80 miljoen maandelijkse ‘Fortnite’-spelers, zijn onhaalbaar geworden voor dit oudje, maar binnen het specifieke genre van de massive multiplayer online role playing games (MMORPG) – rollenspellen waarin de wereld wordt bevolkt door avatars van spelers van vlees en bloed – blijft ‘World of Warcraft’ voorlopig nog ver voor op concurrenten als ‘The Elder Scrolls Online’ en ‘Final Fantasy XIV’.
De situatie is nog altijd zoals de inmiddels vertrokken medeoprichter Frank Pearce ons tien jaar geleden vertelde op zijn kantoor in Blizzard Entertainments standplaats Irvine (Californië): “We zitten in een territorium dat niet op de kaart staat, niemand weet hoe de curve eruitziet voor een game die al zo lang meedraait. We kunnen geen voorspellingen maken: we moeten gewoon zien wat er gebeurt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM10
Vlaming blijft scoren met populairste game ter wereld ‘Baldur’s Gate 3', maar blijft met beide voeten op de grond
Het houdt maar niet op voor de Vlaamse videospelmaker Larian Studios en zijn ‘Baldur’s Gate 3'. Met dat spel – waarin ridders, elfen en dwergen duistere krachten bestrijden – sleepte het na de Amerikaanse nu ook de belangrijkste Britse game-awards in de wacht. Ondanks dat wereldwijde succes en een bedrijfsvermogen van 301 miljoen, laat CEO-oprichter Swen Vincke (51) zich nauwelijks betrappen op buitensporigheden: hij woont nog steeds met zijn gezin in een bescheiden villa in het Oost-Vlaamse Aalter. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Oudenaarde -
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
Op de onlinevideogames ‘Roblox’ en ‘Minecraft’ kleden sommige kinderen hun personage als een Duitse SS-soldaat. Op ‘Fortnite’, immens populair bij jongeren, bouwen gamers dan weer hakenkruisen, terwijl ze elkaar uitschelden voor het n-woord. Dit soort ongepast gedrag zie je steeds vaker in onlinegames, zeggen experts. Onze reporter dook onder in de wereld van videogames en sprak erover met tieners. Waarom doen ze dit? En hoe kan je je ertegen beschermen? “Ik noem mijzelf ‘Kitler’, dat is niet tegen de regels.” -
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
Wil iedereen die dacht dat we na de release van het schabouwelijke ‘Alone in the Dark: Illumination’ ooit nog een nieuwe, laat staan behoorlijk goede, game zouden krijgen even de hand opsteken? Niemand? Logisch. Het in 2015 uitgebrachte ‘Illumination’ was een online multiplayer shooter die niet alleen amper nog iets met ‘Alone in the Dark’ te maken had, maar ook op geen enkel vlak interessant, leuk of succesvol was. Geen wonder dat de eens zo belangrijke franchise door velen morsdood verklaard werd. De wonderen zijn echter de wereld nog niet uit, want ‘Alone in the Dark’ is terug en beter dan ooit. -
gamereview
Waarom langverwachte ‘Skull & Bones’ niét de opvolger van ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’ is
-
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Nijlen -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over