Illustratiebeeld.
Volledig scherm
PREMIUM
Illustratiebeeld. © HLN

ONZE OPINIE. “Als de vakbonden staken voor een betere en efficiëntere NMBS hebben ze gelijk. Maar dat ze dat dan ook niet blokkeren”

“De problemen bij het spoor zullen niet worden opgelost door een staking, noch door een extra zak geld. De knoop bij het spoor ontwarren vraagt een grondige visie”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. “En het is maar de vraag of een regering die er nauwelijks in slaagt geld uit te delen, tot een grondige hervorming van het spoor in staat is.”

30 reacties

  • Tuur schiepers

    1 jaar geleden
    Waar de vakbonden baas zijn wordt er niets opgelost. Zet daarbij de politiek benoemde vriendjes aan de top op straat en vervang ze door echt verstandige mensen.
  • Walter Van Criekinge

    1 jaar geleden
    Dat de NMBS eens stop met haar prestigeprojecten zoals in Liège et Mons. Waarom zulke paleizen... Dat geld had veel beter besteed kunnen worden.
  • marnick dedier

    1 jaar geleden
    de vakbonden zouden beter eens stoppen met al die stakingen, tenslotte pesten ze alleen maar de reiziger en niet het bedrijf op zich, beste wat kan gebeuren met onze NMBS is volledig privé maken, vakbonden zouden dan wel een toontje lager zingen
  • Roger Vanthillo

    1 jaar geleden
    Isolde maakt een mooie analyse. Ze heeft gelijk. Dat het probleem voor een deel zit in de onderinvestering zal wel juist zijn. Maar waar gaan dan die miljarden naar toe ? Naar het overgepoliticeerde ambtenaren korps ? Een grondige doorlichting, waarover men al decennia de mond vol van heeft, wordt door de bonden en ook PS tegengehouden. Het is hun speeltuin. Misschien best regionaliseren, zodat we een homogeen mobiliteitsbeleid kunnen voeren en ieder zijn verantwoordelijkheid neemt.
  • Johan Billiet

    1 jaar geleden
    Waarom kunnen bepaalde trajecten (verbindingen) niet worden geprivatiseerd zoals dit in veel andere Europese landen wel het geval is. De uitbaters moeten dan wel faire onderhandelde vervoerstarieven respecteren waarbij de overheid een deel bijlegt. Subiet beter materieel en geen vakbondswellust meer.