Archiefbeeld ter illustratie.

"Ik heb soms echt het gevoel dat ik er alleen voor sta": deze mensen staken vandaag bij de spoorwegen

"Dagelijkse agressies, versleten materieel en werken op vakantiedagen": het zijn enkele redenen waarom vandaag en de komende twee dagen gestaakt wordt bij onze spoorwegen. Ook Tony en Andy leggen vandaag het werk neer. Ze doen hun verhaal in onze podcast "Het kwartier".

Wie vandaag de trein wilde nemen, zal het wel gemerkt hebben: bij de spoorwegen wordt drie dagen lang actie gevoerd. Vandaag rijdt maar een kwart van de treinen, morgen en overmorgen zal de helft van de treinen rijden.

"Er is veel te lang bespaard geweest op materieel", zegt Andy in onze podcast "Het kwartier". Hij werkt als technicus bij Infrabel. "We krijgen niet het gehoor van de politiek dat we moeten krijgen. We staken dus om duidelijk te maken dat er veel meer investeringen nodig zijn."

BELUISTER - Hoe groot is de onvrede bij het spoorwegpersoneel?

"We worden dagelijks geconfronteerd met verouderd materieel", zegt ook Tony*. Hij werkt ondertussen twintig jaar als treinbegeleider bij de NMBS en staakt ook vandaag. "Het gaat van toiletten die niet werken tot defecte deuren en locomotieven, maar bijvoorbeeld ook niet verlichte perrons. Ook het onderhoud laat te wensen over."

"Daarbovenop blijft het ondanks de campagnes moeilijk om personeel te vinden", zegt Andy. "We zijn met te weinig. We worden continu ingeschakeld, waardoor wij op jaarbasis zelfs niet al onze vakantie kunnen opnemen. Daardoor komt ons privéleven ook zeer zwaar onder druk te staan, wat leidt tot een heel moeilijke thuissituatie."

We worden bijna dagelijks geconfronteerd met agressies

Tony, treinbegeleider NMBS

"De emmers raken vol", zegt Tony. "Heel veel collega's kampen met burn-outs en vallen gewoon uit. En de frustratie is trouwens te zien langs twee kanten: het personeel én de reizigers, die verwachten dat ze in veiligheid en liefst op tijd vervoerd kunnen worden."

"Wanneer dat niet gebeurt, dienen wij, de treinbegeleiders, als uitlaatklep. En ik begrijp dat. In het begin probeer je dat ook weg te steken, maar we worden bijna dagelijks geconfronteerd met lichte geweldpleging en verbale agressies."

Ik ben een spoorwegman in hart en nieren, ik zal blijven vechten voor betere dienstverlening
Andy, technicus bij Infrabel

"De eerste jaren deed ik mijn job echt graag. Ik haal nog altijd veel voldoening uit het sociale contact dat ik heb met mensen. Maar het wordt echt moeilijk als je werkt voor een systeem dat jou eigenlijk in de steek laat. Ik heb soms echt het gevoel dat ik er alleen voor sta."

"Ik ben een spoorwegman in hart en nieren", zegt Andy. "Ik zal mijn werk zo goed mogelijk blijven doen. Ik zal blijven vechten voor betere dienstverlening, maar mijn spoorweghart bloedt als ik zie hoe de investeringen achterblijven."

*Tony is een schuilnaam. Zijn echte naam is bekend bij onze redactie.

Meest gelezen