Stadsautootjes van nieuw automerk Silence komen naar België: “Geen laadpaal nodig: de batterij kan je gewoon meenemen”
Straks is België weer een mobiliteitsmerk rijker: Silence. De naam verklapt al dat het om elektrische voertuigen gaat. Géén volwaardige auto’s, maar wel scooters en stadsautootjes met alvast één opvallend kenmerk: de batterij rolt er gewoon uit op wieltjes. Geen laadpaal? Geen probleem.
Steeds meer spelers
Steeds meer merken breiden hun activiteiten uit naar het gebied van de micromobiliteit. Dat zijn producten die niet bedoeld zijn om grote afstanden af te leggen, maar die bij uitstek geschikt zijn voor een stadsomgeving. Gekende automerken als Renault en Citroën hebben al mini-autootjes (respectievelijk de Twizy en de Ami) die zich in die segmenten moeien. Maar er zijn vooral veel uitdagers van buiten de traditionele auto-industrie. De jongste maanden deden onder meer Microlino (Zwitsers) en Yoyo (Chinees) hun intrede op de Belgische markt. Invoerder Astara (bekend van onder meer Hyundai, Suzuki en MG) voegt er straks nog een extra merk aan toe: het in Spanje opgerichte Silence, dat zijn producten in een fabriek bij Barcelona bouwt.
Elektrische scooters en een microcar
Die producten zijn in dit geval een paar elektrische scooters, S01 en S02, en de S04: een micro-auto. Ze zijn extra slim omdat ze allemaal gebruik maken van dezelfde accuset van 5,5 kWh. De tweewielers hebben er één en komen er zo’n 130 kilometer ver mee. De auto heeft er twee (één aan elke kant) en belooft een rijbereik van bijna 150 kilometer.
Zoals gezegd is de batterij het geheime wapen van Silence. Die zit immers verwerkt in een trolley die je uit het voertuig kan halen. Op die manier moet het mogelijk zijn om ze thuis op te laden, ook wanneer je bijvoorbeeld op een appartement woont en geen laadpaal hebt. Je neemt de trolley gewoon mee en steekt die thuis in het stopcontact. Klinkt makkelijk - al weegt zo’n batterij toch nog altijd meer dan 40 kilogram.
Met een (optionele) ‘inverter’ zal je trouwens ook stroom uit die batterij kunnen halen. Astara wil in grote stedelijke gebieden ook in batterijwisselstations voorzien. Drie Belgische steden worden daarvoor in overweging genomen, maar dat is nog toekomstmuziek. Net als een abonnementsformule overigens. Die wordt nog uitgewerkt, onder de noemer Astara Move.
Introductie op Autosalon van Brussel
Terwijl Microlino in het snel uitbreidende segment van de micro-auto kiest voor een lifestyle-profilering, wil Silence vooral praktische producten bouwen. De S04 heeft normale deuren, aardigheidjes als airco en meer dan 300 liter koffervolume. Er komen twee versies: één tot 45km/u waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt en eentje die tot 85km/u snel is. Let wel: het zijn geen volwaardige auto’s, wat betekent dat ze niet aan dezelfde normen (op vlak van veiligheid bijvoorbeeld) moeten voldoen.
Dat de mobiliteitsector plots grote aandacht heeft voor deze vervoermiddelen, heeft veel met de stijgende prijzen te maken. Normale auto’s riskeren binnen afzienbare tijd voor veel mensen onbereikbaar te worden. Deze kleine elektrische auto’s moeten met name in een stadsomgeving de honger naar basismobiliteit kunnen stillen. Althans - dat is de hoop. Toch kan je ze niet echt goedkoop noemen. Net als de Mircolino en Yoyo mikt invoerder Astara voor de S04 op een instapprijs ‘tussen 15.000 en 20.000 euro’.
Het merk wordt gelanceerd op het Autosalon van Brussel dat vanaf 13 januari plaatsvindt op de Brusselse Heizel.
Lees ook:
GETEST. Onze autokenner reed met de Microlino: “90 per uur? Dan ligt die misschien wel op zijn dak” (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
PREMIUM
“In Italië zijn ze verslingerd aan deze kleine allesdoener”: onze autokenner test budgetauto’s
Er is niet alleen de inflatie. Ook de lange wachttijden zorgen ervoor dat auto’s almaar duurder worden. Pakweg drie jaar geleden kon je nog kiezen uit meer dan een handvol modellen van minder dan 10.000 euro. Nu vind je geen enkele auto meer onder die prijs. Het betekent niet dat er geen goedkope auto’s meer zijn. In deze eerste aflevering test onze autokenner Joost Bolle de Fiat Panda, een kleine stadsmus voor alleenwoners of jonge koppels met een prijs vanaf 12.560 euro. “Hij bestaat al tien jaar, maar dat frivole design houdt hem fris.” -
PREMIUM
De nieuwe Mini komt eraan: stoer, simpeler en strakker interieur, en veel meer hightech met groot en rond OLED-scherm
Mini introduceert over anderhalf jaar zijn eerste kleine, elektrische SUV. Het conceptmodel Aceman verraadt al in grote lijnen hoe die eruit zal zien. Wat blijkt? Mini-rijders staat veel nieuws te wachten: “Dit is de eerste van een compleet nieuwe generatie Mini’s.” -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?