Vlaanderen wil met extra drones en camera's verkeersveiligheid verbeteren

Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) wil de proefprojecten in West-Vlaanderen en Limburg om sneller verkeersonveilige punten op te sporen, uitbreiden. Met camera's en drones worden daar sinds maart 2021 verkeersonveilige punten opgespoord, in de hoop dat dat lukt nog voor er ongelukken plaatsvinden. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

De testen van het project Mobiliteit Innovatief Aanpakken proberen de logica om te draaien: niet wachten op ongelukken om maatregelen te nemen, maar gevaarlijke plekken in kaart brengen voor er slachtoffers vallen. 

In Beringen, de plek van één van die proefprojecten ging dat zo: drones en camera's analyseren de verkeersstromen, en stellen daar vast dat er een probleem is met de oversteekbaarheid en verlichting. Of nog: op de beelden van een rotonde in Roeselare is te zien hoe een fietser net niet aangereden wordt. Alle bijna-ongevallen worden door de camera's en drones vastgelegd.

Expert verkeersveiligheid Tom Brijs van de Universiteit Hasselt ontwikkelde mee de software voor het project. "Met de camera's en drones kunnen we alle gevaarlijke bewegingen in beeld brengen. Dat kan gaan van onaangepaste snelheid tot het niet verlenen van voorrang."

In Limburg waren er projecten in Beringen, Pelt en Hasselt en binnenkort worden er nog extra camera's en drones geplaatst in Lanaken, Maasmechelen en Lummen. In West-Vlaanderen werden camera's geplaatst in Kortrijk, Zonnebeke en Roeselare. De bedoeling is nu dat uit te breiden, ook al is het de vraag hoe veel budget daar voor vrijgemaakt kan worden. 

Mobiliteitsminister Lydia Peeters: "We zijn begonnen in West-Vlaanderen en Limburg, omdat daar in het verleden minder geïnvesteerd is. We zagen bijvoorbeeld aan een school in Beringen, waar weinig licht is, dat fietsers in conflict kwamen met het gemotoriseerd verkeer. We kunnen daar uit leren, om het project dan breder uit te rollen."

Dat betekent niet noodzakelijk dat er dure, infrastructurele ingrepen nodig zullen zijn, zegt Brijs. "Er kan ook sprake zijn van fout gedrag van de weggebruiker, waarop gehandhaafd kan worden. Of als ouders fout parkeren in de schoolomgeving, kunnen die daarop aangesproken worden."

Met een uitbreiding moet de Vlaamse overheid wel in staat zijn gevaarlijke situaties op te lossen voor er ongelukken komen. Nu is de aanpak omgekeerd: als er veel ongelukken zijn, belanden onveilige wegen en kruispunten op een zwarte lijst. Maar dat is dus vaak nadat er slachtoffers zijn gevallen.

2022 was het jaar met het hoogste aantal verkeersdoden sinds 2016.

Meest gelezen