‘Diablo IV’ probeert een duivelse ‘best of’ te zijn
GamepreviewHet wachten op de nieuwe telg van de serie succesgames was lang, maar volgend jaar komt hij er écht. Dat onderstreepte Blizzard Entertaminemt door ons alvast een vroege versie van ‘Diablo IV’ te laten spelen. We ontdekten een game die vooral een synthese probeert te zijn van zijn drie voorgangers, maar er zijn evengoed een paar welgekomen nieuwigheden.
Iedere videogamereeks heeft zo zijn eigen, zeer specifieke, misschien wat onnozele conventies. In ‘Diablo’ zijn dat bijvoorbeeld personages die je naar een bepaald punt op de kaart doen reizen, je daar vervolgens een nieuwe queeste opleggen, je wéér een kleine voettocht opleggen naar de effectieve plaats waar het allemaal moet gebeuren, en het vervolgens afbollen. Om ter plaatse op je staan te wachten, ook al ben je er in sommige gevallen pijlsnel geraakt door teleportatie. Konden ze niet evengoed gezellig meereizen of zo?
Maar natuurlijk moeten er onderweg een paar honderden gedrochten uit de hel worden verhakkeld, die in ‘Diablo IV’ weer de kop opsteken in de fantasywereld Sanctuary. We kropen een tiental uur in een vroege versie van de game, die Blizzard Entertainment ons (met dikke genummerde watermerken over het scherm, om te voorkomen dat er iets van zou worden gedeeld) enkele dagen lang ter beschikking stelde voor deze preview. We speelden de eerste akte van het verhaal, plus een handvol zijmissies en kerkers.
Horden van je afslaan
Voor wie de ‘Diablo’-games niet kent: het zijn actierollenspellen waarin je in isometrisch bovenaanzicht een zelf gekozen en gebricoleerd hoofdpersonage door de fantasywereld van Sanctuary trekt. We konden in deze demo kiezen tussen een brute Barbarian, een met snelle messen behepte Rogue, of een met magische aanvallen chargerende Sorcerer, en opteerden bij gelegenheid voor die laatste. Maar voor alle drie is de gameplay hetzelfde: er komen hele horden demonische creaturen op je af gerend, en daarvan verhakkel je er meerdere tegelijk met een houw van je wapens of een magische explosie van vuur, ijs of elektriciteit. Die massale confrontaties voltrekken zich terwijl je door de wereld trekt, stilaan de kaart ervan verkennend, maar je kunt ook Dungeons – kerkers – in trekken om er alle bovennatuurlijke en ondode rotzakken uit te moorden, en daar de schat van meenemen. Een deel daarvan gebruik je weer om je personage beter te maken, met het andere deel trek je naar een stad naar keuze, waar je ze weer kunt verkopen voor de inkoop van ander materieel.
Behaaglijke cadans
‘Diablo IV’ verschijnt deels op nieuwe hardware: het is de eerste game uit de reeks die tegelijkertijd op pc en consoles komt, met versies voor zowel de oude als nieuwe generatie. Op beide – met natuurlijk de PS5- en Xbox Series-edities op kop – ziet ‘Diablo IV’ er mooier uit dan zijn tien jaar oude voorganger: er gaat bijvoorbeeld een prachtige glinstering uit van de sneeuwlandschappen van Fractured Peaks waar je doorheen rent. Maar belangrijker is natuurlijk dat hij de kerncomponent van eender welke ‘Diablo’-game juist heeft: de behaaglijke, verslavende cadans waarmee je vlaag na vlaag van vileine wezens van je af slaat. Het duurde ons, toch al enkele jaren nadat we ‘Diablo III’ laatst hadden gespeeld, minder dan een halve minuut om er weer in te komen, zeker nadat we onze twee eerste ‘skills’ hadden verzameld (we gingen voor vuur en stroom), zodat we konden afwisselen.
Het is duidelijk dat er niet te diep is gesleuteld aan die winnende formule: hoogstens werden er een paar dingen aan toegevoegd. Zoals de mogelijkheid om de magie aan Legendary Gear, het beste van het beste, te onttrekken, en die te infuseren in andere wapens of stukken pantser naar eigen keuze. “Dat was precies het soort innovaties die we wilden toevoegen aan ‘Diablo IV’”, zegt Game Director Joe Shely. “Het is misschien niets wereldschokkends, maar de mogelijkheid om je eigen Legendary Gear te maken vergroot wezenlijk het plezier in de game.
Best of Diablo
De ‘Diablo’-reeks, gestart in 1997, is een fantasyverhaal, maar het is wel een aparte pedrigree van fantasy: de vertelling is gestoeld op bijbelse invloeden, die naar ons aanvoelen wat sterker aanwezig zijn in deze vierde aflevering dan in het voorgaande deel. De naam van de wereld, Sanctuary (‘heiligdom), zet natuurlijk al meteen de toon, en ook de centrale personages komen uit de mythische verhalen die de basis vormden voor het zogeheten Oude Testament van de christelijke godsdiensten. De grote baddie van dienst is bijvoorbeeld Lilith, de dochter van duivel Mephisto uit ‘Diablo II’, die kerkgangers met een hoog level misschien kennen als de eerste vrouw van Adam. Zij keert terug naar Sanctuary om de wereld opnieuw te vergeven van het kwaad, en wellicht niet toevallig valt haar terugkeer samen met die van de gevallen engel Inarius.
Naast engelen zijn er ook kathedralen in onze demo van ‘Diablo IV’, pelgrimstochten, en andere bijbelse invloeden. “Die vormen natuurlijk de kern van alles wat ‘Diablo’ is”, zegt Rod Fergusson, hoofd van de ‘Diablo’-franchise bij Blizzard. “De strijd tussen hemel en aarde, dat is hetgeen waarop de reeks is gestoeld. Je zult daar dus overal referenties aan vinden. Maar we wilden met ‘Diablo IV’ ook terugkeren naar een meer duistere toon, die van de eerste ‘Diablo’. Daarbij voegen we dan de progressie van ‘Diablo II’, en de zintuiglijke combat van ‘Diablo III’. De game is, in zekere zin, een synthese van de drie voorgangers. Met de toevoeging van een paar innovaties, natuurlijk.”
Reputatie
Een van die laatste, naast de speler zijn vermogen om eigen legendaries te maken, is dat spelers wat meer worden gegidst door de wereld, door middel van het zogeheten ‘Renown’-systeem. Je krijgt een reputatie in de wereld door bepaalde voorgeschreven dingen te doen, zoals het leeghalen van een X aantal kerkers. “Het is een uitgestrekte wereld, en we weten dat zoiets sommige spelers wat afschrikt”, zegt Fergusson. “Daarom bouwden we een systeem in dat spelers een beetje gidst. Het is optioneel, dus je kunt nog altijd gewoon de wereld doorkruisen zoals je wilt, maar het helpt om je delen van onze content aan te reiken die je anders misschien niet ervaart.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Nijlen -
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje
Dit spel heet dus echt ‘Welcome to ParadiZe’. Met een hoofdletter z. Want het is met zombies en de niet al te subtiele woordspelingen stonden precies diep in de uitverkoop. Kijk, een flauwe pun op tijd en stond moet kunnen. Maar als je titel al zo slap is, dan doet dat niet het beste vermoeden voor het eigenlijke spel, beste ontwikkelaars. Gelukkig durft een eerste indruk al eens mis zijn, want uiteindelijk is dit misschien geen onvergetelijke instant klassieker, maar desalniettemin een meer dan aangenaam tussendoortje. -
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Aan de Game Mania winkel op de Tiensesteenweg in Leuven was het vanochtend aanschuiven. Bij aankoop van 30 euro Pokémon kaarten kregen de klanten de speciale Pokémon-kaart ‘Pikachu with Grey Felt Hat’. Deze kaart werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Van Gogh Museum. De kaart is zeer gewild, maar de voorraad is beperkt. Klanten hadden er heel wat uren aanschuiven voor over.Leuven, Kessel-Lo -
-
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
-
gamereview
‘Persona 3 Reload’ toont dat remake veel meer kan zijn dan snelle manier om geld te verdienen op kap van nostalgische gamers
Als je de vraag stelt wat het moeilijkste is om te doen in gaming, zullen veel mensen zeggen dat het ‘Dark Souls’ of ‘Elden Ring’ uitspelen is. En dat kan allemaal wel zijn, maar die mensen hebben duidelijk nog nooit geprobeerd kop, staart of andere al dan niet menselijke lichaamsdelen te krijgen aan de reeks ‘Shin Megami Tensei’-games. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
Nadat oerklassieker ‘Pong’ ons weer bij het nekvel greep tijdens de test van Atari’s retroconsole 2600+, deed de aankondiging van de kleine game ‘qomp2' onze oogjes fonkelen. Het uitgangspunt is dan ook zo simpel als geniaal. En, zo blijkt, bij wijlen verrekt moeilijk. -
gamepreview
Veelbelovend ‘Unknown 9: Awakening’ mixt actie, stealth, dieselpunk, magie en samenzweringstheorieën
Drie jaar geleden verzoop die eerste trailer van ‘Unkown 9: Awakening’ net niet tussen de massa op Gamescom. Het zou echter tot nu duren voor de game iets meer liet zien. Dat gebeurde met een hands-off demo door de makers. Wij zagen een ambitieuze actiegame die vooral een nieuwe cocktail wil brouwen uit voornamelijk vertrouwde ingrediënten. -
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht